Svea Ekonomi

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar

Dela

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.

Svea har i samband med lanseringen av sin nya digitala bank för företag undersökt företagares utmaningar och åsikter. Undersökningen som besvarats av 1 000 svenska företagare visar att det finns utrymme för förbättring i deras verksamheter. 23 procent svarar att de skulle behöva mer kompetens inom marknadsföring för att kunna ta nästa steg. Därefter är det inom försäljning och digitalisering som kunskapen behövs utvecklas. Det svarar 22 respektive 16 procent.

– Vår uppfattning stämmer här väl överens med företagarnas. För att lyckas som företagare är det självklart viktig att ha kunskap kring sin egen produkt. Men för att kunna sälja den och även växa som företag är det minst lika viktigt att ha kompetens inom marknadsföring och försäljning. Svea har därför tagit fram automatiska och digitala tjänster som ger företagare mer tid att sälja sina egna tjänster istället för att lägga den på administration, säger Victor Ramström, vd Svea Bank.

Framgångsreceptet för företagare
Undersökningen visar också att det flesta vittnar om uthållighet och flexibilitet att kunna axla flera olika uppgifter är det som krävs för att lyckas, det svarar 53 respektive 52 procent. Nästan varannan företagare tycker att lyhördhet och social kompetens är viktiga karaktärsdrag. Att stå på sig är däremot inte lika betydelsefullt, 34 procent tycker att det är en prioriterad egenskap.

Topplista: Här är kompetenserna som saknas på svenska företag

1. Marknadsföring                                       23 %

2. Försäljning                                              22 %

3. Digitalisering                                           16 %

4. Produktutveckling                                   13 %

5. Ekonomi                                                   8 %

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 000 telefonintervjuer genomförts bland ägare och vd:ar på företag med 0–49 anställda och med en omsättning på minst 500 000 kronor. Undersökningen genomfördes 15 april till 23 april.

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Victor Ramström, vd Svea Bank
Telefon: +46 76 677 64 39
Mail: victor.ramstrom@sveabank.com

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”30.12.2019 06:36:00 CETPressmeddelande

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt.

Young E-business of the Year 2019: Här är finalisterna och vinnaren i årets entreprenörstävling för unga18.12.2019 07:36:00 CETPressmeddelande

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik har bank- och finansgruppen Svea instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober fick ungdomar mellan 15 och 25 år möjlighet att testa sitt entreprenörskap och presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Fem finalister har nu utsetts och däribland årets vinnare: Neptun UF från Bromma.

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum