Svea Ekonomi

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar

Dela

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.

Svea har i samband med lanseringen av sin nya digitala bank för företag undersökt företagares utmaningar och åsikter. Undersökningen som besvarats av 1 000 svenska företagare visar att det finns utrymme för förbättring i deras verksamheter. 23 procent svarar att de skulle behöva mer kompetens inom marknadsföring för att kunna ta nästa steg. Därefter är det inom försäljning och digitalisering som kunskapen behövs utvecklas. Det svarar 22 respektive 16 procent.

– Vår uppfattning stämmer här väl överens med företagarnas. För att lyckas som företagare är det självklart viktig att ha kunskap kring sin egen produkt. Men för att kunna sälja den och även växa som företag är det minst lika viktigt att ha kompetens inom marknadsföring och försäljning. Svea har därför tagit fram automatiska och digitala tjänster som ger företagare mer tid att sälja sina egna tjänster istället för att lägga den på administration, säger Victor Ramström, vd Svea Bank.

Framgångsreceptet för företagare
Undersökningen visar också att det flesta vittnar om uthållighet och flexibilitet att kunna axla flera olika uppgifter är det som krävs för att lyckas, det svarar 53 respektive 52 procent. Nästan varannan företagare tycker att lyhördhet och social kompetens är viktiga karaktärsdrag. Att stå på sig är däremot inte lika betydelsefullt, 34 procent tycker att det är en prioriterad egenskap.

Topplista: Här är kompetenserna som saknas på svenska företag

1. Marknadsföring                                       23 %

2. Försäljning                                              22 %

3. Digitalisering                                           16 %

4. Produktutveckling                                   13 %

5. Ekonomi                                                   8 %

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 000 telefonintervjuer genomförts bland ägare och vd:ar på företag med 0–49 anställda och med en omsättning på minst 500 000 kronor. Undersökningen genomfördes 15 april till 23 april.

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Victor Ramström, vd Svea Bank
Telefon: +46 76 677 64 39
Mail: victor.ramstrom@sveabank.com

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Ny kartläggning från Payson och Svea visar: En het sommar väntar e-handeln31.7.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Efter en juni som på många håll i landet bjudit på högsommar väntas nu ytterligare ett högtryck dra in över Sverige – på nätet. Svenska e-handlare spår nu en sommar med tillväxt och ökad försäljning. Två av tre e-handlare uppger att tillväxten för deras butik kommer öka under sommarmånaderna. Det visar Payson och Sveas e-handelsindikator. Bäst för e-handlarna vore dessutom en sommar med mycket skyfall.

Allt-i-allo, kläder och teknik: E-handelsbranscherna som ökar mest12.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

E-handeln växer fortsatt i Sverige och idag är det inom många branscher mer givet att starta en e-handel än en fysisk butik. Under 2019 startades hela 2 084 nya e-handelsföretag i Sverige. Och den bransch som såg allra flest nya digitala butiker var modebranschen. Hela 526 nya klädbutiker öppnade online under förra året. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya kartläggning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum