Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar
Svea har i samband med lanseringen av sin nya digitala bank för företag undersökt företagares utmaningar och åsikter. Undersökningen som besvarats av 1 000 svenska företagare visar att det finns utrymme för förbättring i deras verksamheter. 23 procent svarar att de skulle behöva mer kompetens inom marknadsföring för att kunna ta nästa steg. Därefter är det inom försäljning och digitalisering som kunskapen behövs utvecklas. Det svarar 22 respektive 16 procent.
– Vår uppfattning stämmer här väl överens med företagarnas. För att lyckas som företagare är det självklart viktig att ha kunskap kring sin egen produkt. Men för att kunna sälja den och även växa som företag är det minst lika viktigt att ha kompetens inom marknadsföring och försäljning. Svea har därför tagit fram automatiska och digitala tjänster som ger företagare mer tid att sälja sina egna tjänster istället för att lägga den på administration, säger Victor Ramström, vd Svea Bank.
Framgångsreceptet för företagare
Undersökningen visar också att det flesta vittnar om uthållighet och flexibilitet att kunna axla flera olika uppgifter är det som krävs för att lyckas, det svarar 53 respektive 52 procent. Nästan varannan företagare tycker att lyhördhet och social kompetens är viktiga karaktärsdrag. Att stå på sig är däremot inte lika betydelsefullt, 34 procent tycker att det är en prioriterad egenskap.
Topplista: Här är kompetenserna som saknas på svenska företag
1. Marknadsföring 23 %
2. Försäljning 22 %
3. Digitalisering 16 %
4. Produktutveckling 13 %
5. Ekonomi 8 %
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 000 telefonintervjuer genomförts bland ägare och vd:ar på företag med 0–49 anställda och med en omsättning på minst 500 000 kronor. Undersökningen genomfördes 15 april till 23 april.
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Victor Ramström, vd Svea Bank
Telefon: +46 76 677 64 39
Mail: victor.ramstrom@sveabank.com
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum