Mattias Tas en av 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger

När Aktuell Hållbarhet nyligen utsåg 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år placerade sig Mattias Tas på den prestigefulla listan. Mattias arbetar sedan 2014 på avdelning bygg där han på ett framgångsrikt sätt leder Lidl Sveriges hållbarhetsarbete inom fastigheter.
Mattias Tas Projektledare Bygg Lidl Sverige

Aktuell Hållbarhets årliga lista tas fram i samarbete med tidningens läsare och lyfter Sveriges just nu mest intressanta unga entreprenörer, idealister, aktivister, ekonomer, biologer, jurister och tekniknördar. Alla med den gemensamma målsättningen att skapa en hållbar utveckling.

Mattias Tas har arbetat på Lidl sedan 2010 och är sedan 2014 projektledare inom bygg. Han har bland annat arbetat med att bygga Lidlbutiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste handelsbyggnad.

Mattias är även involverad i bygget av en ny butik på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och omfattar både materialtillverkare och byggentreprenörer genom att sätta gränsvärden för utsläppsmängderna från både produktfas som byggproduktionsfas

- Vi är naturligtvis väldigt stolta över att Mattias placerar sig på listan över årets mest spännande hållbarhetstalanger. Med sitt stora engagemang för hållbarhetsfrågorna är han en strålande representant för vårt starka team och vi är glada och stolta över att han är en del av Lidl Sverige, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Motiveringen bakom listplatsen lyder:
Mattias Tas har en lång meritlista på Lidl Sveriges avdelning Bygg där han de senaste åren på ett framgångsrikt sätt lett Lidl Sveriges hållbarhetsarbete inom fastigheter. Vissa menar att det till stor del är Mattias förtjänst att Lidl lyckats skapa ett butikskoncept som uppfyller kraven för -högsta nivån inom byggsektorns Breeam-certifiering. Ett projekt som också gav Lidl en plats på toppen av prispallen på Breeam Awards i London år 2017.

Mattias Tas Projektledare Bygg Lidl Sverige
NollCO2 Visby