Med höstmörkret kommer inbrottstjuvarna

Hösttider är inbrottstider. Under höstlovet och Allhelgonahelgen drar en ny högsäsong igång för bostadsinbrott. Tjuvarna slår till i skymningen och när många reser bort. Försäkringsbolaget If tipsar om vad du kan göra för att slippa tjuvar vid mörkrets inbott.

Bostadsinbrotten ökar kraftigt i november. Under de senaste tio åren har antalet bostadsinbrott under månaden varit omkring 2 600 årligen, det vill säga närmare 40 procent över genomsnittet. Det enligt siffror från Brå, som tidigare pekat ut just Allhelgonahelgen som den helg på året då risken att drabbas är störst.

– Vi går nu in i den period på året då flest bostadsinbrott sker när många reser bort, såsom just höstlovet och Allhelgonahelgen. Mörkret är tjuvarnas bästa vän. I skydd av mörkret kan de jobba ostört när varken du eller grannen är hemma, säger Josefin Hamilton, ansvarig för skadeförebyggande arbete på If.

I genomsnitt får If in runt 120 anmälningar om heminbrott i landet under höstlovsveckan. Det är 24 procent högre än en vanlig vecka.

– Hur man bäst skyddar sig beror förstås på hur man bor. För lägenhetsägare tar en bra säkerhetsdörr ofta ned risken betydligt, medan det i fallet med villor och radhus i de flesta fall finns andra vägar in i huset att hålla under uppsikt. Här är det vara viktigt att se till att du har fungerande lås på fönster och på altan- och balkongdörrar, säger Josefin Hamilton.

Men det finns också andra saker att tänka på. Tjuvarna letar ofta efter bevis på att du inte är hemma, så man kan försöka att inte lämna för tydliga spår.

– Var försiktig med att skylta med att du inte är hemma. Undvik släckta lampor, tomma soptunnor, full brevlåda och välstädade rum med insyn. Semesterbilder eller statusuppdateringar i sociala medier om att man rest iväg, är andra saker man kan tänka ett extra varv kring, åtminstone om man själv eller någon annan i familjen har öppen profil, inflikar Josefin Hamilton.

Grannsamverkan

När det gäller just villor slår tjuvarna sällan till med en gång, utan försöker många gånger först säkerställa att familjen faktiskt är bortrest innan de skrider till verket.

– Tjuvarna rekar till exempel genom att placera en kvast i vägen för ytterdörren, en sten på soptunnan eller en pinne i brevlådan. Om de ser att den ligger kvar när de kommer tillbaka någon dag senare vet de att kusten är klar, säger Josefin Hamilton.

Den typen av signaler kan ju vara svåra att upptäcka om man själv är bortrest – så här kan det vara nyttigt att hjälpas åt i grannskapet.

– Vi rekommenderar grannsamverkan - du kan exempelvis be grannen gå och titta till ditt hus då. Dessutom är det viktigt att ha bra lås på dörrar och fönster, utomhusbelysning både på fram- och baksidan av tomten, säger Josefin Hamilton.

Ifs 10 tips – så minskar du risken för inbrott

• Se till att ha ett lås avsett för ytterdörrar och ha gärna dörren låst även om du är hemma.
  • Bor du i hus eller har lägenhet i markplan ska du ha ordentliga lås även på fönster, balkong- och altandörrar.
  • Se till att du har bra utomhusbelysning vid alla entréer till huset. Glöm inte husets ofta mörkare baksida, där är det extra viktigt att ha utomhusbelysning och med fördel gärna en sensorstyrd variant.
  • Starta Grannsamverkan i ditt bostadsområde.
  • Märk dina värdesaker med MärkDNA och skriv upp dem på en inventarielista. Att sätta upp MärkDNA-dekaler kan också ha avskräckande effekt.
  • Låt inte värdesaker ligga framme så att de syns genom fönster och altandörrar. Förvara gärna dyrbara smycken, pass och andra värdesaker i kassaskåp, säkerhetsskåp eller bankfack.
  • Lås fast cyklarna om de förvaras utomhus. Samma sak gäller för stegar.
  • Installera inbrottslarm med utomhussiren om du bor i hus och sätt upp larmdekaler.
  • Låt bostaden se bebodd ut även om du är bortrest. Använd timer till belysning, låt kläder, böcker och tidningar ligga framme så att det ser ut som att du är hemma. Be någon ta hand om posten, skotta snö på vintern och klippa gräset på sommaren, och lägga sina sopor i din soptunna etc.
  • Skriv inte i sociala medier att du ska resa bort om du har öppen profil.