Meliva AB

Medicinhistoria visas upp på vårdcentral

Sprutor av glas och narkosmasker för eter från tidigt 1900-tal. Dubbelsåg för amputation och stentång för uttagande av urinsten från 1800-talet. Det är några av det femtiotal föremål som vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala ställer ut i samarbete med Medicinhistoriska museet. Utställningen öppnas imorgon lördag den 14 november då vårdcentralen håller öppet hus för att fira sitt fyraårsjulileum och inviga en utbyggnad av lokalerna. - Medincinhistorien är en del av vårt kulturarv och vi är stolta över att kunna visa upp de gamla föremålen från Medicinhistoriska museet för våra gäster här på vårdcentralen, säger Mats Brolin som är verksamhetschef.
Medicinhistorisk utställning på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala.

Utställningsföremålen kommer från Medicinhistoriska museet i Uppsala där många tusen föremål finns utställda.

- Vi är glada att kunna visa upp delar av vår utställning på Ekeby Hälsocenter, säger Eva Ahlsten, som är museichef.

Bland de föremål som visas upp finns även microskop, proktoskop, cytoskop och olika typer av tänger, klämmor och pumpar, allt från 1800-talet eller tidigt 1900-tal.

Utställningen och de nya lokalerna invigs imorgon lördag den 14 november med öppet hus för allmänheten och media kl 11-15.

Kl 11.15 invigs de nya lokalerna. Verksamhetschef Mats Brolin hälsar välkomna och berättar om den resa som vårdcentralen gjort de senaste fyra åren.

Den medicinhistoriska utställningen är öppen då vårdcentralen är öppen, alla vardagar kl 8-17. Ekeby Hälsocenter bjuder besökarna på kaffe, te och frukt.

Ekeby Hälsocenter öppnade för fyra år sedan, i november 2011. Vårdcentralen växer. Antalet listade patienter är nu drygt 8300 och ökar hela tiden. Vårdcentralen är den snabbast växande i Landstinget i Uppsala län. För att kunna ta emot alla som söker vård har Ekeby Hälsocenter ökat antalet medarbetare och byggt ut lokalerna med 15 nya rum, en ny lounge och ett nytt större gym.

- Vi har sedan start satsat på god tillgänglighet med drop in, förebyggande livsstilsarbete och arbete i team - ett hälsoteam, säger Mats Brolin.

Lokalerna har växt från 600 till 1400 kvadratmeter och personalen är numera över 50 medarbetare, fem gånger så många som vid start. Flera nya mottagningar har tagit form och under hösten har vårdcentralen byggt ut med en ny lounge, ett nytt gym och 15 nya behandlingsrum.

- Alla som kommer till vårt öppna hus får en personlig rundvisning av mig eller någon av mina kollegor, exempelvis läkare, sjuksköterska, dietist eller fysioterapeut, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

På programmet står två föreläsningar. Den ena är "Motivation och prestation" av världsmästaren och föreläsaren Thomas Fogdö och den andra är "Så håller du kroppen skadefri" av löp-bloggerskan, tillika fysioterapeuten, Linda Lövqvist.

Följande finns att se och göra:

• Träffa Livsstilsambassadörer och få reda på mer om hur livsstilsarbetet fungerar
  • Göra hälsotester (blodtryckstest och konditionstest)
  • Föreläsningar "Motivation och prestation" och "Så håller du kroppen skadefri"
  • Prova-på MediYoga
  • Delta i tävlingar
  • Köpa löparskor för 500 kr/par från Gå & Löpkliniken
  • Äta lunch och fika
  • Göra en fotundersökning av en ortopedtekniker
  • Influensavaccinera till hälsodagspris 100 kr (ordinarie pris 160 kr)

Lördagen den 14 november kl 11-15. Ekeby bruk A33, Uppsala.

Medicinhistorisk utställning på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala.

Meliva AB

Ekeby Hälsocenter är en nytänkande vårdcentral i Uppsala som driver utvecklingen mot en helhetssyn inom primärvården. Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av läkare, fysioterapeuter, sköterskor, dietister, samtalsterapeuter, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och mentala hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor. Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i de gamla fabrikslokalerna i Ekeby bruk i västra delarna av centrala Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är den snabbast växande vårdcentralen i Landstinget i Uppsala län. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler. Vi har anställt i snitt en person i månaden sedan starten och är drygt 50 medarbetare fördelat på cirka 36 heltider. Vi arbetar i ett icke hierarkiskt Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika kompetens. Mats Brolin som är grundare och verksamhetschef är inte själv vårdutbildad, utan journalistutbildad och entreprenör. Vi har profilerat oss genom att vi alltid har drop in (8-16 alla vardagar). Vi har även profilerat oss med vårt förebyggande arbete. De fem livsstilsfaktorer som är fundamentala för en god hälsa (fysisk aktivitet, kost, alkohol, tobak och mental hälsa) vävs in på olika sätt i patientmötet, i enlighet med Socialstyrelsen riktlinjer. Mer information finns på www.ekebyhalsocenter.se.

Följ Meliva AB

Senaste pressmeddelandena från Meliva AB

Nordens största sjukvårdsaktör fortsätter sin storsatsning på Sverige 2024 – samlar erfarna vårdgivare under namnet Meliva5.2.2024 08:03:08 CET | Pressmeddelande

Sjukvårdsaktören Meliva, som lanserades som en del av finska Mehiläinen 2020, fortsatte växa i Sverige under 2023 med sex nya verksamheter i Stockholm och Uppsala. Inom primärvård har Meliva över 140 000 patienter och totalt 35 mottagningar i regionerna Stockholm, Uppsala och Västra Götaland. Under 2024 planerar Meliva att fortsätta växa för att på längre sikt erbjuda vård på nationell nivå.