Mer pengar till kommunerna räcker inte!

De allvarliga nedskärningarna inom skolan tycks äntligen uppmärksammas av rikspolitiken. Just nu förs diskussioner om hur pengar ska kunna tillföras kommunsektorn redan för innevarande år.

–  Snabba åtgärder måste nu till och jag utgår från att partiledarna i morgondagens partiledardebatt tar tillfället i akt att redovisa sina förslag på hur man får stopp på den besparingsvåg som nu drabbar svensk skola. Det är inte rimligt att i ett läge med stigande arbetslöshet spara på det som bygger vårt land starkare säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Redan i höstas uppgav tre av fyra skolchefer i Sveriges Radios enkät att kommunerna i år kommer att spara på skolan.

–  Det är helt nödvändigt att genast freda skolan från nedskärningar. Men det är inte nog att dela ut mer pengar till kommunerna. För vi vet av erfarenhet att det inte är någon garanti för att de inte skär ner på kommunernas egna kostnader för undervisning. Vad som snabbt behövs är en garanti för att nya statliga medel verkligen kommer skolorna till del. Vi föreslår en statlig skolakut, där huvudmännen kan ansöka om pengar så resurserna hamnar rätt utan att det sparas någon annanstans i systemet, säger Åsa Fahlén.

I januariavtalet finns det skrivningar som öppnar för ett förstatligande av svensk skola genom att frågan först ska utredas.

–  Vi måste nu öka takten för att få till stånd ett nationellt ansvar över svensk skola. De skillnader i villkor som nu senast visades i PISA-undersökningen måste Sveriges politiker ta på största allvar. Börja med att ta över finansieringen av skolan genom ett sektorsbidrag. Det innebär att en stor börda lyfts bort från den kommunala nivån och läggs på staten, som har bättre förutsättningar att hantera såväl finansiering som resursfördelning till skolorna, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ta itu med skolans strukturella problem!26.2.2020 09:34:29 CETPressmeddelande

– Det är klart att studiero är en grundläggande förutsättning för att kunna lära sig. Vi misstror inte regeringens ambitioner. Men tyvärr har de nationella skolpolitikerna frånhänt sig ansvaret för den svenska skolan, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en kommentar till att regeringen nu tillsätter en utredning som ska ta fram en nationell plan för trygghet och studiero i skolan.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.