Mer pengar till kommunerna räcker inte!

De allvarliga nedskärningarna inom skolan tycks äntligen uppmärksammas av rikspolitiken. Just nu förs diskussioner om hur pengar ska kunna tillföras kommunsektorn redan för innevarande år.

–  Snabba åtgärder måste nu till och jag utgår från att partiledarna i morgondagens partiledardebatt tar tillfället i akt att redovisa sina förslag på hur man får stopp på den besparingsvåg som nu drabbar svensk skola. Det är inte rimligt att i ett läge med stigande arbetslöshet spara på det som bygger vårt land starkare säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Redan i höstas uppgav tre av fyra skolchefer i Sveriges Radios enkät att kommunerna i år kommer att spara på skolan.

–  Det är helt nödvändigt att genast freda skolan från nedskärningar. Men det är inte nog att dela ut mer pengar till kommunerna. För vi vet av erfarenhet att det inte är någon garanti för att de inte skär ner på kommunernas egna kostnader för undervisning. Vad som snabbt behövs är en garanti för att nya statliga medel verkligen kommer skolorna till del. Vi föreslår en statlig skolakut, där huvudmännen kan ansöka om pengar så resurserna hamnar rätt utan att det sparas någon annanstans i systemet, säger Åsa Fahlén.

I januariavtalet finns det skrivningar som öppnar för ett förstatligande av svensk skola genom att frågan först ska utredas.

–  Vi måste nu öka takten för att få till stånd ett nationellt ansvar över svensk skola. De skillnader i villkor som nu senast visades i PISA-undersökningen måste Sveriges politiker ta på största allvar. Börja med att ta över finansieringen av skolan genom ett sektorsbidrag. Det innebär att en stor börda lyfts bort från den kommunala nivån och läggs på staten, som har bättre förutsättningar att hantera såväl finansiering som resursfördelning till skolorna, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.

Målet måste vara 100%11.12.2019 11:42:41 CETPressmeddelande

Det är positivt att andelen elever som tar gymnasieexamen på högskoleförberedande program ökar något och att detta är en trend som hållit i sig de senaste åren. Det finns dock flera oroande tendenser i de resultat som Skolverket redovisar idag vad gäller andelen elever som tar gymnasieexamen. Det är viktigt att poängtera att det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, på yrkesprogrammen är tendensen snarare den motsatta.

Viktigt att satsningar på skolan fortsätter3.12.2019 09:31:52 CETPressmeddelande

– Resultatet för svensk skola i PISA är positivt, men långt ifrån tillräckligt för att återupprätta Sverige som kunskapsnation. Satsningar på skolan ger avkastning i många decennier och underlåtenhet att investera ger problem som biter sig fast. Lärares förutsättningar att både planera och följa upp undervisningen är helt avgörande för undervisningens kvalitet och höjda kunskapsresultat. – Nu hotar ett stort antal kommuner med nedskärningar som fullt ut drabbar skolan. Det riskerar att förvärra lärarnas arbetsmiljö och minska attraktiviteten i yrket. Staten måste gå in och ta över ansvaret för skolans finansiering - och det måste ske nu, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.