Michael Apelgren ny assisterande förbundskapten

Michael Apelgren, Sävehofs framgångsrike tränare, blir ny assisterande förbundskapten till Glenn Solberg och Svenska herrlandslaget i handboll de närmaste två åren.

Michael Apelgren är klar som ny assisterande förbundskapten. Foto: Privat

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Michael, och att SHF tillsammans med Glenn är eniga om den fortsatta vägen framåt. Vi är övertygade om att Glenn och Michael, tillsammans med övriga ledare och spelare, ska fortsätta den spännande utvecklingen, säger landslagschefen Hanna Fogelström.

Michael blir deltidsanställd och kommer parallellt att vara kvar som tränare i Sävehof. Han har en mycket god erfarenhet av såväl svensk som europeisk handboll, genom att ha lett sina klubblag till framgångar i Europaspelet.

– Svensk handboll är på gång och det ska bli kul att vara med på den resan, och med ett hemma-VM ett halvår bort. Sverige har tagit stora steg taktiskt, nya spelare poppar upp hela tiden och dialogen med så duktiga spelare som finns i landslaget är nåt jag verkligen gillar och tror på.  Glenn och jag har haft väldigt tydliga samtal om rollen och arbetssättet, som blir en ny erfarenhet för mig. Mycket är klart på förhand och det känns helt rätt, säger Michael.

Förbundskapten Glenn Solberg:
– Det känns väldigt bra att Michael tackat ja till min förfrågan och att förbundet stöttat processen hela vägen. Michael är en hårt arbetande tränare med stor erfarenhet både som tränare och spelare. Han vet vad som krävs för att bli en vinnare och vi är överens om ett öppet samarbete för vår fortsatta utveckling.

Fakta Michael Apelgren

Landskamper/spelare: 5 (2007), 21 U21.

Klubbar som tränare: Sävehof (sedan 2020, SM-guld 2021)., Elverum 2014-2020 (sex NM-guld).

Klubbar som spelare: Djurgården, Hammarby (tre SM-guld), Grannollers (Spanien), Sävehof (två SM-guld) Puerto Sagunto (Spanien) Elverum (Norge).

För mer information:

Michael Apelgren: 070-2425120

Hanna Fogelström: 070-4284786

Glenn Solberg: 0047-452 45 739

Sveriges program i höst:

13 oktober: EHF-cupen, Tyskland–Sverige (SAP Arena, Mannheim), Danmark–Spanien

16 oktober: EHF-cupen,  Sverige–Danmark (16.00, Scandinavium, Göteborg), Spanien–Tyskland (resterande efter VM i vår).

December: VM-trupputtagning.

Januari 2023: Landskamper, motstånd, ort och datum ännu ej fastlagda.

11–29 januari 2023: VM avgörs i Sverige och Polen.

Läs mer på svenskhandboll.se

Foto: Privat

Michael Apelgren är klar som ny assisterande förbundskapten. Foto: Privat

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 24 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM och såväl herr- som damlandslaget har det senaste decenniet nått minst semifinal i samtliga tre mästerskap. 2022 vann herrlandslaget EM-guld.