Miriam Thunborg ny hållbarhetschef för Lidl Sverige

Lidl har rekryterat Miriam Thunborg som ny hållbarhetschef för den svenska verksamheten. Miriam kommer senast från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson där hon arbetat som rådgivare kring hållbarhetsfrågor inom ett flertal branscher.

Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige

- Lidl är ett jättespännande bolag, en kaxig uppstickare som inte är rädd för att gå sin
egen väg. Min roll blir att stötta verksamheten och att tillsammans med mina kollegor fortsätta utmana branschen och bidra till bättre livskvalitet för våra kunder, våra medarbetare och för människorna i leverantörskedjan. Allt annat vore ju olidligt, säger Miriam Thunborg, ny hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Miriam har de senaste 11 åren arbetat med hållbarhetsfrågor och strategi på kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson inom bland annat bank, livsmedel, industri och fastigheter. På Lidl blir hon ansvarig för att ta hållbarhetssatsningen till nästa nivå och att säkerställa att Lidl jobbar smart, ansvarsfullt och långsiktigt hållbart för att hjälpa konsumenten att enkelt göra bra val, både för miljön och hälsan.

- På Lidl är hållbarheten en integrerad del i verksamheten och ett av våra allra viktigaste fokusområden. Vi är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten vilket gör att våra kunder bidrar till en mer hållbar värld bara genom att handla hos oss, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl. Att nu kunna stärka upp teamet med Miriam som dels har bred erfarenhet av hållbarhetsfrågor och dessutom kommer med stor förståelse för kommunikation är mycket värdefullt, fortsätter Johan Augustsson.

Lidls ambition är att bli branschledande inom både miljö och socialt ansvar samtidigt som man erbjuder mat av högsta kvalitet till bästa pris. Företaget har en policy för hållbara råvaruinköp och ökar kontinuerligt sitt hållbara sortiment. All el som används kommer från förnybara energikällor och alla transporter körs med 100 procent alternativa drivmedel.

Lidl blev 2018 nominerad till Årets hållbara livsmedelskedja i Retail Awards och är nominerad i 5 olika kategorier i hållbarhetsrankingen White Guide Green som avgörs den 30 maj 2018. Miriam tillträdde tjänsten som hållbarhetschef den 21 maj. Hon rapporterar till Lidls Sverigechef och kommer att stärka upp huvudkontoret i Solna.

Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.