Miriam Thunborg ny hållbarhetschef för Lidl Sverige

Lidl har rekryterat Miriam Thunborg som ny hållbarhetschef för den svenska verksamheten. Miriam kommer senast från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson där hon arbetat som rådgivare kring hållbarhetsfrågor inom ett flertal branscher.

Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige

- Lidl är ett jättespännande bolag, en kaxig uppstickare som inte är rädd för att gå sin
egen väg. Min roll blir att stötta verksamheten och att tillsammans med mina kollegor fortsätta utmana branschen och bidra till bättre livskvalitet för våra kunder, våra medarbetare och för människorna i leverantörskedjan. Allt annat vore ju olidligt, säger Miriam Thunborg, ny hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Miriam har de senaste 11 åren arbetat med hållbarhetsfrågor och strategi på kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson inom bland annat bank, livsmedel, industri och fastigheter. På Lidl blir hon ansvarig för att ta hållbarhetssatsningen till nästa nivå och att säkerställa att Lidl jobbar smart, ansvarsfullt och långsiktigt hållbart för att hjälpa konsumenten att enkelt göra bra val, både för miljön och hälsan.

- På Lidl är hållbarheten en integrerad del i verksamheten och ett av våra allra viktigaste fokusområden. Vi är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten vilket gör att våra kunder bidrar till en mer hållbar värld bara genom att handla hos oss, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl. Att nu kunna stärka upp teamet med Miriam som dels har bred erfarenhet av hållbarhetsfrågor och dessutom kommer med stor förståelse för kommunikation är mycket värdefullt, fortsätter Johan Augustsson.

Lidls ambition är att bli branschledande inom både miljö och socialt ansvar samtidigt som man erbjuder mat av högsta kvalitet till bästa pris. Företaget har en policy för hållbara råvaruinköp och ökar kontinuerligt sitt hållbara sortiment. All el som används kommer från förnybara energikällor och alla transporter körs med 100 procent alternativa drivmedel.

Lidl blev 2018 nominerad till Årets hållbara livsmedelskedja i Retail Awards och är nominerad i 5 olika kategorier i hållbarhetsrankingen White Guide Green som avgörs den 30 maj 2018. Miriam tillträdde tjänsten som hållbarhetschef den 21 maj. Hon rapporterar till Lidls Sverigechef och kommer att stärka upp huvudkontoret i Solna.

Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.