Moderaterna om frihandelsavtalet med Vietnam

Onsdagen den 12 februari röstar Europaparlamentet om frihandels- och investeringsavtalen mellan EU och Vietnam. Det är det första frihandelsavtalet som Europaparlamentet tar ställning till under den här mandatperioden, och avtalen är särskilt viktiga för Sverige.

Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), vice gruppledare för EPP i utskottet för internationell handel, säger så här inför omröstningen:

- Det nya Europaparlamentet måste nu tydligt visa att man står upp för frihandeln och rösta igenom avtalen med Vietnam. Det är avgörande i ett läge med handelskrig och vikande tillväxt. Vi behöver mer frihandel, om EU inte ska fortsätta tappa mark i världen.

Vietnam är, efter Singapore, EU:s viktigaste handelspartner i Sydostasien och för svenska företag bedöms den vietnamesiska marknaden som en av de med störst potential.

- Över 600 svenska företag exporterar redan i dag till Vietnam. Genom frihandelsavtalet ökar möjligheterna ytterligare och vi kan kraftigt stärka vår export och ekonomi. Med avtalet sätter vi också press på Vietnam att ta nödvändiga steg när det gäller mänskliga rättigheter och insatser för klimatet, enligt Jörgen Warborn.