Några ljusglimtar trots förluster för svenska judolandslaget

Det blev inga nya medaljer eller OS-kvalpoäng för det svenska judolandslaget på årets första världstourtävling, Masters i Doha. Samtliga svenskar åkte ut redan i grundomgången. Trots den snabba sortin fanns ett par ljusglimtar att ta med sig på vägen mot OS i Tokyo i sommar.

Robin Pacek (i blått) visade att han har kapacitet att slå de bästa i världen när han i sin första match besegrade världsettan Mattias Casse från Belgien. Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias, -73 kg, inledde tävlingen på ett bra sätt med seger mot Nils Stump från Schweiz som han har haft svårt att vinna mot tidigare. I den andra matchen tog det dock stopp för Macias mot kanadensaren Antoine Bouchard.

Robin Pacek, -81 kg, stod för truppens största bedrift när han besegrade världsettan och förstaseedade Mattias Casse från Belgien efter en lång och intensiv match. Drygt tre minuter in i golden score lyckades Pacek till slut avgöra matchen när han kontrade belgarens attack. Den andra matchen förlorade dock Pacek mot ryssen Alan Khubetsov.

Både Marcus Nyman, -90 kg, och Joakim Dvärby, -100 kg, fick lämna tävlingen redan efter första matchen. Marcus Nyman blev kastad på ippon (full poäng) av Beka Gviniashvili från Georgien som till slut tog hem silvermedaljen i tävlingen. Joakim Dvärby hade svårt att få till ordentliga attacker mot Lettlands Jevgenijs Borodavko och förlorade matchen efter en tredje varning för passivitet.

Landslagschef Robert Eriksson har mer att önska av den svenska truppen.

-       Tyvärr blev inte resultaten på Masters det vi hade hoppats på. Vi kan konstatera att det finns en del att jobba på inför kommande tävlingar och att samtliga inte alls lyckades prestera på toppen av sin kapacitet. På denna höga nivå finns det inget utrymme för misstag eller dålig form, då det straffar sig direkt. Nu får vi ladda om batterierna med några veckors träningsläger inför nästa tävling i Tel Aviv.

Nästa tävling är Grand Slam i Tel Aviv den 18-20 februari.

Robin Pacek (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.