Några ljusglimtar trots förluster för svenska judolandslaget

Det blev inga nya medaljer eller OS-kvalpoäng för det svenska judolandslaget på årets första världstourtävling, Masters i Doha. Samtliga svenskar åkte ut redan i grundomgången. Trots den snabba sortin fanns ett par ljusglimtar att ta med sig på vägen mot OS i Tokyo i sommar.

Robin Pacek (i blått) visade att han har kapacitet att slå de bästa i världen när han i sin första match besegrade världsettan Mattias Casse från Belgien. Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias, -73 kg, inledde tävlingen på ett bra sätt med seger mot Nils Stump från Schweiz som han har haft svårt att vinna mot tidigare. I den andra matchen tog det dock stopp för Macias mot kanadensaren Antoine Bouchard.

Robin Pacek, -81 kg, stod för truppens största bedrift när han besegrade världsettan och förstaseedade Mattias Casse från Belgien efter en lång och intensiv match. Drygt tre minuter in i golden score lyckades Pacek till slut avgöra matchen när han kontrade belgarens attack. Den andra matchen förlorade dock Pacek mot ryssen Alan Khubetsov.

Både Marcus Nyman, -90 kg, och Joakim Dvärby, -100 kg, fick lämna tävlingen redan efter första matchen. Marcus Nyman blev kastad på ippon (full poäng) av Beka Gviniashvili från Georgien som till slut tog hem silvermedaljen i tävlingen. Joakim Dvärby hade svårt att få till ordentliga attacker mot Lettlands Jevgenijs Borodavko och förlorade matchen efter en tredje varning för passivitet.

Landslagschef Robert Eriksson har mer att önska av den svenska truppen.

-       Tyvärr blev inte resultaten på Masters det vi hade hoppats på. Vi kan konstatera att det finns en del att jobba på inför kommande tävlingar och att samtliga inte alls lyckades prestera på toppen av sin kapacitet. På denna höga nivå finns det inget utrymme för misstag eller dålig form, då det straffar sig direkt. Nu får vi ladda om batterierna med några veckors träningsläger inför nästa tävling i Tel Aviv.

Nästa tävling är Grand Slam i Tel Aviv den 18-20 februari.

Robin Pacek (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias och Joakim Dvärby tävlar på Grand Slam i Tasjkent1.3.2021 07:50:00 CETPressmeddelande

När Grand Slam drar i gång i Tasjkent, Uzbekistan i helgen ställer Sverige upp med två tävlande Tommy Macias, -73 kg och Joakim Dvärby, -100 kg. Tommy Macias, som kom femma på förra tävlingen, har siktet inställt på medalj. För Joakim Dvärby, som ligger på en osäker kvotplats till OS, gäller det att få ett bra resultat för att kunna klättra till en säkrare placering i OS-kvalet.

Nytt grepp mot fallolyckor – coronaanpassad fallträning online och utomhus19.2.2021 07:50:00 CETPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Antalet arbetsolycksfall utomhus ökar dessutom varje år när halkan slår till, men med hjälp av judoinspirerad fallträning kan fallolyckor förebyggas och risken för skador minskas. Nu utvecklar Svenska Judoförbundet och Afa Försäkring sitt samarbete och erbjuder från 1 mars coronaanpassad fallträning för företag – online och utomhus – för att möta upp behovet av fallträning under pågående pandemi.