Spendrups Bryggeri AB

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl

Dela
Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

På ölavtalet.se kan besökaren skapa ett avtalsförslag med tid och plats, och sedan bjuda in  en vän. Kanske den där vännen som brukar boka av i sista sekunden? Genom att ingå ett Ölavtal, som signeras av båda parter via Mobilt BankID, blir en inplanerad öl även juridiskt bindande.

I avtalet framgår att med “öl” avses alkoholfri eller alkoholhaltig öl, eller annan dryck, varm som kall. Det framgår också att man inte behöver köpa eller dricka upp drycken för att fullgöra sina avtalsförpliktelser.

En part som gör sig skyldig till avtalsbrott blir skyldig att betala vite på 500 kr. Om kompisen inte betalar, får du i värsta fall gå till domstol.   

Avtalet kan rent legalt fullföljas med annan dryck än Norrlands Guld Alkoholfri, även om det inte rekommenderas av de som står bakom tjänsten.   

- Vi vill att folk ska sluta boka av sina träffar. Med den här tjänsten ger vi folk ett verktyg att förvandla tomma löften till faktisk handling och att ses på riktigt. En öl som inte blir av, är ju    ingen öl” säger Charlotte Liljewall, produktchef för Norrlands Guld.     

Ölavtalet är upprättat tillsammans med jurister, för att uppfylla kraven på vad som är ett giltigt och bindande avtal. Ölavtalet finns från och med idag tillgängligt gratis på ölavtalet.se där alla över 20 år kan ingå avtal.     

Så här fungerar Ölavtalet:     

● Gå in på ölavtalet.se på din mobil. 

● Välj tid, plats, identifiera dig med Mobilt BankID och skicka inbjudan till en vän. 

● Vänta på att din vän accepterar inbjudan. 

● När båda har identifierat sig skapas ett avtalsförslag som bägge parter kan signera med Mobilt BankID. 

● Klart ­ en juridiskt bindande öl är bokad.  

För mer information, vänligen kontakta:     

Charlotte Liljewall  Produktchef Norrlands Guld  070­ 746 47 6 charlotte.liljewall@spendrups.se   

Rose­Marie Hertzman  Presschef Spendrups  070­895 25 67 Rose­

Marie.Hertzman@spendrups.se

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye