Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

På ölavtalet.se kan besökaren skapa ett avtalsförslag med tid och plats, och sedan bjuda in  en vän. Kanske den där vännen som brukar boka av i sista sekunden? Genom att ingå ett Ölavtal, som signeras av båda parter via Mobilt BankID, blir en inplanerad öl även juridiskt bindande.

I avtalet framgår att med “öl” avses alkoholfri eller alkoholhaltig öl, eller annan dryck, varm som kall. Det framgår också att man inte behöver köpa eller dricka upp drycken för att fullgöra sina avtalsförpliktelser.

En part som gör sig skyldig till avtalsbrott blir skyldig att betala vite på 500 kr. Om kompisen inte betalar, får du i värsta fall gå till domstol.

Avtalet kan rent legalt fullföljas med annan dryck än Norrlands Guld Alkoholfri, även om det inte rekommenderas av de som står bakom tjänsten.

- Vi vill att folk ska sluta boka av sina träffar. Med den här tjänsten ger vi folk ett verktyg att förvandla tomma löften till faktisk handling och att ses på riktigt. En öl som inte blir av, är ju    ingen öl” säger Charlotte Liljewall, produktchef för Norrlands Guld.

Ölavtalet är upprättat tillsammans med jurister, för att uppfylla kraven på vad som är ett giltigt och bindande avtal. Ölavtalet finns från och med idag tillgängligt gratis på ölavtalet.se där alla över 20 år kan ingå avtal.

Så här fungerar Ölavtalet:

● Gå in på ölavtalet.se på din mobil.

● Välj tid, plats, identifiera dig med Mobilt BankID och skicka inbjudan till en vän.

● Vänta på att din vän accepterar inbjudan.

● När båda har identifierat sig skapas ett avtalsförslag som bägge parter kan signera med Mobilt BankID.

● Klart ­ en juridiskt bindande öl är bokad.

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotte Liljewall  Produktchef Norrlands Guld  070­ 746 47 6 charlotte.liljewall@spendrups.se

Rose­Marie Hertzman  Presschef Spendrups  070­895 25 67 Rose­

Marie.Hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.