Lärarnas RiksförbundLärarnas RiksförbundLärarnas Riksförbund

Nu etableras Saco Utbildning

Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund är överens om att etablera Saco Utbildning. Det övergripande syftet med Saco Utbildning är att stärka arbetet med utbildningsfrågorna inom federationen, tydliggöra professionerna inom sektorn, stärka respektive förbund och därmed bidra till att skapa förutsättningar för ett utbildningsväsende av högsta tänkbara kvalitet. Målsättningen är att samverkan ska vara fullt ut etablerad den 1 januari 2021

Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Göran Arrius, Saco och Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund. Foto: Tomas Bergqvist, Digeffect

– Vi i Lärarnas Riksförbund värderar den akademiska tillhörigheten väldigt högt. Detta betonades inte minst på vår kongress som nyligen avslutades. Det är därför glädjande att vi tillsammans med Sveriges Skolledarförbund kan ta det första spadtaget för att etablera Saco Utbildning. För mig är det viktigt att skapa en nationell kunskapsskola, där staten utgör en garant för kunskap och likvärdighet, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund.

– Jag ser fram emot det viktiga utbildningspolitiska samarbetet inom Saco Utbildning. Syftet är att mycket tydligt tillsammans med andra förbund inom federationen strategiskt driva opinion för en likvärdig skola i världsklass och för en högre utbildning och forskning med hög kvalitet. De akademiska professionernas röst blir nu tillsammans starkare, säger Matz Nilsson förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund.

Initiativet Saco Utbildning stöds av Sacos ordförande Göran Arrius.

– Grunden för hela Saco är utbildningsgemenskap. En förutsättning för att vi inom federationen ska utvecklas är en omfattande samverkan. Saco genomför just nu en framtidsutredning. I det arbetet är bättre samarbetsformer, utveckling av demokratiska arbetssätt och förbättrat påverkansarbete avgörande frågor. Det går helt i linje med Saco Utbildning och därför stödjer jag etableringen i egenskap av ordförande i Saco, säger Göran Arrius, ordförande, Saco.

Maria Andrén Bergström, kanslichef, Sveriges Skolledarförbund 070-674 62 07
Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund 070-332 53 99
Emma Nilsson, kommunikationschef, Saco 070-310 07 45

Den 1 januari 2023 bildar Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet
Sveriges största akademikerförbund: Sveriges Lärare. En ny facklig
organisering av Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare.
Samtidigt bildas S
veriges Skolledare.

Ny Novusundersökning: 3 av 4 väljare vill att staten tar över finansieringen av skolan23.8.2022 05:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tre av fyra väljare anser att den svenska skolan inte ger en likvärdig utbildning för alla elever och hela nio av tio uppger att de ökande klyftorna i skolresultaten är ett stort problem för samhället. Tre av fyra vill se att staten tar över finansieringen av skolan för att göra den mer likvärdig. Det enligt en ny undersökning från Novus som Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund presenterar idag.