Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Invigningen äger rum i den tidigare driftslokalen vid stationen i Mörarp. Media ges möjlighet att ställa frågor till E.ONs Regionnätschef, Mats Tullgren, om investeringen i elnätet samt Christian Wittneven, President High Voltage på ElTel som utfört arbetet med ombyggnationen på ett tryggt och säkert sätt.

10:00               Invigningsceremoni med Mats Tullgren, Regionnätschef E.ON

därefter            Möjligt för media att ställa separata frågor om investeringen och
                        stationsbygget till Mats Tullgren samt Christian Wittneven från ElTel

11:00               Avslutning med enklare lunch

Datum och plats

Den 29 oktober 2019 vid stationen i Mörarp

Vägbeskrivning: Infart via Bjuvsleden https://goo.gl/maps/8jEBJgaL5wNTg5Fa9

Meddela gärna deltagande till Stina Albing, 0701-440 611.

Varmt välkomna!
E.ON Energidistribution

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CET | Pressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CET | Pressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.