Spendrups Bryggeri AB

Nu lyfter originalet sin tonic till nästa nivå – Schweppes Premium Mixers

Dela
Utan Schweppes ingen tonic. Efter att ha tagit fram originalet till världens alla tonics lyfter Schweppes sin ”uppfinning” till nästa nivå och lanserar tre av sina Premium Mixers i butik. ”Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma”, säger den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren.

1783 började grundaren Johann Jacob Schweppe tillverka kolsyrat mineralvatten. Flera hundra år senare är Schweppes fortfarande mest kända för att ha ”uppfunnit” tonicen. Nu tar Schweppes tonicen till nästa nivå och lanserar produktserien Premium Mixers i butik. Mixers utvecklade i nära samarbete med professionella mixologer för att passa särskilt bra tillsammans med olika sorters premiumgin. Allt för att din Gin & Tonic också ska kunna nå en ny nivå.

Schweppes Premium Mixers har funnits tillgängliga exklusivt för restaurang i två år och lanseras nu i butik. När produktserien anländer till butikshyllorna gör den det i tre smaker: Tonic Water Twist of Lime, Pink Pepper Tonic Water och vecka 15 lanseras även nyheten Hibiscus Tonic Water. Samtliga Premium Mixers är välbalanserade och har en mogen och subtil smak.

Premium Mixers har högre beska och högre kolsyrehalt. Kolsyrehalten förstärker smakerna och drinken håller sig dessutom fräsch längre. I ett blindtest*, där Premium Mixers ställdes mot två av de största tonic-konkurrenterna, stod det klart att Premium Mixers behåller kolsyran bättre och längre än de andra två. Premium Mixers kommer i speciellt framtagna glasflaskor för att behålla de fina bubblorna i kolsyran på ett optimalt sätt.

Mathin Lundgren är prisbelönt barmästare, matlagare och författare till drinkboken Barmästarens Manual. Han är en av många som gläds åt att Schweppes Premium Mixers nu görs tillgängliga för alla – och inte bara för dem bakom bardisken.

”Intresset för både gin och tonics växer runt om i landet och allt fler blir uppmärksamma på att det kan göra stor skillnad beroende på vilka råvaror man använder i drinkar. Schweppes Premium Mixers, med både sin smak och känsla, fyller ett tomrum i dagligvaruhandeln. Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma. Med Schweppes Premium Mixers kan man med små medel prova sig fram till sin perfekta GT och sätta sin egen prägel på den klassiska drinken”, säger Mathin Lundgren.

Tonic Water Twist of Lime
Tonic Water Twist of Lime innehåller bubblor i mängder för att skapa den perfekta drinken. Oljorna som sitter i limeskalet kommer fram tydligt och gifter sig med den karaktäristiska enbärssmaken i gin. Gin av hög kvalitet såklart. Det här är en mycket välbalanserad tonic med en fin touch av limezest.

Pink Pepper Tonic Water
Pink Pepper Tonic Water är en perfekt balanserad tonic med fina bubblor och subtil nyans av rosépeppar, vilket ger din drink en spännande och kryddig twist. Den gör sig allra bäst med en lite blommigare gin då den hjälper till att lyfta dess arom.

Hibiscus Tonic Water
Hibiscus Tonic Water har en blommig och fruktig smak och arom från hibiscusblomman. Den fungerar utmärkt ihop med premiumgin, vit tequila eller vodka, för att nämna några alternativ. Den väl avvägda hibiscusaromen och den höga kolsyrehalten är hemligheten till en bättre drink.

* Genomfört: april 2017. Panel: Bobby Rust, (Topchef Academy) och Robin Blaauw (ex-Ron Blaauw).

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

För inspiration och tips, kolla in Drinkgeneratorn på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye