Nu lyfter originalet sin tonic till nästa nivå – Schweppes Premium Mixers

Utan Schweppes ingen tonic. Efter att ha tagit fram originalet till världens alla tonics lyfter Schweppes sin ”uppfinning” till nästa nivå och lanserar tre av sina Premium Mixers i butik. ”Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma”, säger den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren.

1783 började grundaren Johann Jacob Schweppe tillverka kolsyrat mineralvatten. Flera hundra år senare är Schweppes fortfarande mest kända för att ha ”uppfunnit” tonicen. Nu tar Schweppes tonicen till nästa nivå och lanserar produktserien Premium Mixers i butik. Mixers utvecklade i nära samarbete med professionella mixologer för att passa särskilt bra tillsammans med olika sorters premiumgin. Allt för att din Gin & Tonic också ska kunna nå en ny nivå.

Schweppes Premium Mixers har funnits tillgängliga exklusivt för restaurang i två år och lanseras nu i butik. När produktserien anländer till butikshyllorna gör den det i tre smaker: Tonic Water Twist of Lime, Pink Pepper Tonic Water och vecka 15 lanseras även nyheten Hibiscus Tonic Water. Samtliga Premium Mixers är välbalanserade och har en mogen och subtil smak.

Premium Mixers har högre beska och högre kolsyrehalt. Kolsyrehalten förstärker smakerna och drinken håller sig dessutom fräsch längre. I ett blindtest*, där Premium Mixers ställdes mot två av de största tonic-konkurrenterna, stod det klart att Premium Mixers behåller kolsyran bättre och längre än de andra två. Premium Mixers kommer i speciellt framtagna glasflaskor för att behålla de fina bubblorna i kolsyran på ett optimalt sätt.

Mathin Lundgren är prisbelönt barmästare, matlagare och författare till drinkboken Barmästarens Manual. Han är en av många som gläds åt att Schweppes Premium Mixers nu görs tillgängliga för alla – och inte bara för dem bakom bardisken.

”Intresset för både gin och tonics växer runt om i landet och allt fler blir uppmärksamma på att det kan göra stor skillnad beroende på vilka råvaror man använder i drinkar. Schweppes Premium Mixers, med både sin smak och känsla, fyller ett tomrum i dagligvaruhandeln. Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma. Med Schweppes Premium Mixers kan man med små medel prova sig fram till sin perfekta GT och sätta sin egen prägel på den klassiska drinken”, säger Mathin Lundgren.

Tonic Water Twist of Lime
Tonic Water Twist of Lime innehåller bubblor i mängder för att skapa den perfekta drinken. Oljorna som sitter i limeskalet kommer fram tydligt och gifter sig med den karaktäristiska enbärssmaken i gin. Gin av hög kvalitet såklart. Det här är en mycket välbalanserad tonic med en fin touch av limezest.

Pink Pepper Tonic Water
Pink Pepper Tonic Water är en perfekt balanserad tonic med fina bubblor och subtil nyans av rosépeppar, vilket ger din drink en spännande och kryddig twist. Den gör sig allra bäst med en lite blommigare gin då den hjälper till att lyfta dess arom.

Hibiscus Tonic Water
Hibiscus Tonic Water har en blommig och fruktig smak och arom från hibiscusblomman. Den fungerar utmärkt ihop med premiumgin, vit tequila eller vodka, för att nämna några alternativ. Den väl avvägda hibiscusaromen och den höga kolsyrehalten är hemligheten till en bättre drink.

* Genomfört: april 2017. Panel: Bobby Rust, (Topchef Academy) och Robin Blaauw (ex-Ron Blaauw).

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

För inspiration och tips, kolla in Drinkgeneratorn på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.