Nu satsar branschen på nystart av kollektivtrafiken i Sverige

Välkommen ombord igen – restriktionerna är över och nu är det dags att nystarta kollektivtrafiken. På initiativ av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen påbörjas ett nytt projekt med mål, visioner och konkreta förslag på hur vi kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige.

Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen, Tomas Byberg, ordförande för Sveriges Bussföretag.

Arbetet knyter an till branschens tidigare arbete i Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik. Det tidigare gemensamma målet om ett fördubblat resande till 2020 och en fördubblad marknadsandel på sikt såg 2019 ut att vara på god väg. Sedan kom pandemin och de stora förändringarna i resandet under pandemin har gjort att behovet av en gemensam nystart blev stort.

Projektet startar med en workshop den 7 oktober där förslag till vision, mål och aktiviteter kommer att presenteras och diskuteras. Inbjudna är styrelserna och ledande företrädare för de tre bransch­organisationerna. Tillsammans kommer de att ta fram programförklaring med förslag på po­litiska reformer som kan stödja en fortsatt utveckling av kollektivtrafiken och leda till de uppsatta målen.

- Nu nystartar vi Sverige och med det kollektivtrafiken som ryggrad för morgondagens mobilitet. Vi ser en unik möjlighet att stärka det hållbara resandet med sikte på tillväxt och utveckling för såväl enskilda människor som samhället i stort. Det kräver insatser och reformer, och många måste vara med och göra jobbet. När vi nu samlar hela branschen är det för att kraftsamla och visa vägen för en spännande framtidsresa, säger Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik.

- När fler återigen åker till jobb, skola och fritidsaktiviteter är kollektivtrafiken en förutsättning för att få vardagen och tillgängligheten att fungera i hela landet. Kollektivtrafikbranschen är stora arbetsgivare och dessutom en integrationsmotor i Sverige. Tillsammans med våra kollegor i branschen går vi nu i bräschen för en nystart i Sverige, säger Tomas Byberg, ordförande för Sveriges Bussföretag.

- Pandemin har slagit oerhört hårt mot kollektivtrafiken. Nu när vi ser att resandet vänder åter ska vi stå beredda med en tydlig vision och nya mål för framtiden. Tillsammans kan agera både för att lösa den akuta klimatkrisen och att skapa förutsättningar för människor att leva och arbeta där de vill säger Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen.

Projektet är ett samarbete mellan Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen.

Rapport: Ökat distansarbete påverkade kollektivtrafikresandet – men många fortsatte resa under pandemin28.9.2021 13:16:27 CEST | Pressmeddelande

45 procent av den arbetande befolkningen distansarbetade under februari till juli 2021 och 70 procent av dem planerar att återgå till sina resor med kollektivtrafiken när restriktionerna försvinner. Men många har inte kunnat distansarbeta alls och 47 procent av de arbetande har fortsatt att resa med kollektivtrafiken under pandemin. Den nya rapporten från Svensk Kollektivtrafiks attityd- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern visar på stora skillnader i distansarbetet mellan stad och land, olika näringsgrenar, kön och åldrar.

Kraftig minskning av resor med färdtjänst under pandemin – men nöjdheten har ökat9.2.2021 10:00:55 CET | Pressmeddelande

Pandemin har kraftigt påverkat färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som gjorts. Antalet resor har nära halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Oförändrat förtroende för kollektivtrafiken trots pandemin3.2.2021 10:00:11 CET | Pressmeddelande

Resenärerna har ett fortsatt gott förtroende för sin regionala kollektivtrafik. Trots ett mycket tufft år med pandemi och minskat resande ligger nöjdheten med senaste resan kvar på fjolårets nivå och nöjdheten med kollektivtrafiken i stort har till och med ökat. Det visar årsrapporten för Svensk Kollektivtrafiks kvalitets- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern.