Ny barnmorskemottagning till Uppsala

Den 2 maj får Uppsala en ny barnmorskemottagning. Då öppnar Ekeby Barnmorskemottagning i Ekeby bruk. Två erfarna barnmorskor kommer att arbeta på mottagningen från start. Mottagningen tar emot gravida och kvinnor inom området reproduktiv hälsa.

Malin Unebrand Almgren, leg. barnmorska

Ekeby Hälsocenter har tecknat avtal med Region Uppsala om barnmorskemottagning från den 2 maj.

Ekeby Barnmorskemottagning kommer bland annat erbjuda graviditetsövervakning, preventivmedelsrådgivning och gynekologisk cellprovstagning.

Mottagningen kommer även att arbeta med att förebygga och minska antalet sexuellt överförbara sjukdomar.

Barnmorskemottagning brukar förkortas BMM och kallades tidigare Mödravårdscentral, MVC.

- Med vår nya barnmorskemottagning breddar vi nu ytterligare vårt utbud av hälso-och sjukvårdstjänster. Den blir ett viktigt komplement till vårdcentralen, vår BVC och vår gynmottagning, säger verksamhetschefen Helena Hovstadius.

Reproduktiv hälsa

Förutom arbetet med att följa de blivande mammorna under graviditeten omfattar barnmorskemottagningens verksamhet att arbeta med preventivmedelsrådgivning, gynekologisk cellprovtagning och provtagning för sexuellt överförbara sjukdomar.

Patienterna kommer att erbjudas drop in för gynekologisk cellprovtagning och provtagning för sexuellt överförbara sjukdomar.

Samarbete med gyn, BVC och Hälsoteamet

Två legitimerade barnmorskor kommer att ansvara för mottagningen från start, Malin Unebrand Almgren och Calise Lindholm Karlsson. Båda har lång och gedigen erfarenhet inom yrket.

De kommer att samarbeta med Ekeby BVC och resten av Hälsoteamet på Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter för att ge högkvalitativ vård och bra kontinuitet till alla våra patienter. Ekeby Hälsocenter har även gynekologisk mottagning med tre erfarna gynekologer som kommer att samverka med Ekeby BMM för patienternas bästa.

Invigning

Mottagningen slår upp sina portar onsdagen den 2 maj kl 8.

Klockan 13-15 har vi officiell invigning med öppet hus för media och allmänheten. Då klipper vi bandet, berättar om verksamheten samt visar runt i lokalerna. Vi bjuder på enklare förtäring och alkoholfritt bubbel.

Förhandsvisning för media kan ordnas från den 24 april. Kontakta marknadchef Stina Sandberg på stina.sandberg@ekebyhalsocenter eller 073-441 23 13.

Redan den 27 april öppnar vi vår telefonmottagning då patienterna kan ringa för rådgivning och besöksbokning hos Ekeby Barnmorskemottagning.

Vår onlinebokning via www.1177.se öppnar också den 27 april. Där kan man boka tid för gynekologiska cellprov och sexuellt överförbara sjukdomar. För att boka tid loggar man in på 1177 Vårdguiden och söker på "Ekeby Barnmorskemottagning".

Våra barnmorskor

Malin Unebrand Almgren

"Jag har arbetat som barnmorska sedan 1995, bland annat på förlossning, BB samt på avdelning för komplicerade graviditeter. Sedan 11 år har jag arbetat på barnmorskemottagning och ungdomsmottagning. Jag har tyckt mycket om alla dessa områden men har nu landat i att jag brinner för att följa den blivande familjen med allt vad det innebär med förberedelser, övervakning, kunskap och stöttning. Jag tycker mycket om att arbeta på barnmorskemottagning eftersom det är så brett och skiftande - från omhändertagande av blivande familjer till preventivmedelsrådgivning, förebyggande arbete när det gäller sexuellt överförbara sjukdomar samt gynekologisk cellprovtagning."

Calise Lindholm Karlsson

"De senaste åren har jag arbetat på mödravårdscentral, innan dess arbetade jag på förlossningen. Att arbeta hälsofrämjande och med sexuell och reproduktiv hälsa är mångsidigt och varierande, allt från preventivmedelsrådgivning till att följa och stötta en familj från tidig graviditet till färdigt barn. Jag träffar kvinnan under hela hennes livscykel, ger henne information, råd och stöd så kvinnan får styrkan att göra sina egna val. Att arbeta förebyggande med gynekologisk cellprovtagning och arbete mot sexuellt överförbara sjukdomar känns värdefullt och viktigt."

Ekeby Barnmorskemottagning erbjuder

• Mödrahälsovård
  • Graviditetsövervakning
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Förebyggande arbete för familjeplanering och en frisk reproduktiv hälsa
  • Gynekologisk cellprovstagning enligt Regelbok för barnmorskemottagning

Malin Unebrand Almgren, leg. barnmorska
Calise Lindholm Karlsson, leg. barnmorska (till höger)

Ekeby bruk A33, Ekebyvägen 10

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.