Ny direktör till Lidls fastighetsavdelning

Lidl Sverige anställer Christoph Kraus som ny fastighetsdirektör då nuvarande direktör Thomas Brattlöw väljer att lämna. Christoph tillträder sin nya roll den 15 februari.

Efter nära 15 år på Lidl väljer fastighetsdirektör Thomas Brattlöw att lämna företaget. Thomas har varit en oerhört uppskattad medarbetare under många år och har inte minst varit en viktig del i livsmedelskedjans intensiva arbete mot 200 butiker i Sverige, ett mål som nåddes i slutet av förra året. I Thomas ställe kliver Christoph Kraus in i rollen som ny direktör för fastighetsavdelningen.

- Jag har haft förmånen att arbeta med Thomas under många år. Hans bidrag till vår utveckling har varit ovärderlig, och vi är tacksamma för de avtryck han gjort hos Lidl Sverige. I samband med att han går vidare mot nya utmaningar vill vi både tacka honom för hans insatser och skicka med honom ett varmt lycka till, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

- Jag är otroligt stolt över det jag, tillsammans med kollegor har åstadkommit under mina nära 15 år på Lidl. Det är ett bolag som länge befunnit sig på en spännande resa och under de senaste åren har vi haft fullt fokus på att nå vårt mål om 200 butiker i Sverige. Med det uppfyllt känner jag mig redo att ta ett nästa steg mot nya mål och utmaningar, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.

Christoph Kraus kommer ursprungligen från Lidl Tyskland där han sedan 1999 arbetat i ett flertal roller på bland annat fastighetsavdelningen. Han kommer dock senast från Lidl i USA där han ansvarat för expansionen, innan dess ansvarade han bland annat för utvecklingen av fastighetsportföljen i Tyskland. Christoph tillträder sin nya roll den 15 februari.

- I Christoph har vi rekryterat en mycket kunnig fastighetsprofil, med bred internationell erfarenhet av expansion och fastighetsutveckling. Tillsammans med den kompetens och det engagemang vi besitter i vår fastighetsverksamhet kommer tillsättningen av Christoph att möjliggöra en fortsatt framgångsrik utveckling av vårt butiksnät, avslutar Johan Augustsson.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.