Ny kartläggning från Svea: Här är årets 100 e-handelsraketer
För femte året i rad har Svea gjort en kartläggning över de 100 mest framgångsrika
e-handelsföretagen i Sverige. De företag som placerar sig på listan har haft den högsta procentuella omsättningsökningen under det senaste mätbara året. Data har tagits fram med hjälp av Allabolag.se. Kartläggningen visar att EcoViking från Göteborg är årets e-handelsraket 2021. Under 2020 har livsstilsvarumärket som säljer barnprodukter haft en imponerande tillväxt på 2 238 procent.
Därefter placerar sig Stockholmsbaserade Estrid på en andraplats med en tillväxt på 1 343 procent. På tredje plats hittas DjerfAvenue som har haft en ökning på 1 339 procent. Det går även att se en markant skillnad på tillväxttalen jämfört med förra årets siffror, där årets e-handelsraket hade en omsättningsförändring på 869 procent.
– E-handeln ökade explosionsartat under pandemin vilket kan förklara varför vi kan se en sådan rejäl skillnad på tillväxttalen i år. När fler konsumenter nu handlar via e-butiker ser vi att de svenska företagen anpassar sin verksamhet för att göra köpupplevelsen enklare för konsumenterna. Allt från att erbjuda snabb och smidig leverans av varor till flexibla betalningsalternativ direkt i mobilen. Ytterligare en faktor som vi inte bör glömma är Amazons lansering i Sverige. För drygt ett år sedan intog de marknaden och det återstår att se om de kommer underlätta eller hämma utvecklingen för de enskilda handlarna i framtiden, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi
– Vi blev riktigt glada när vi fick höra att vi kom med på listan över årets e-handelsraketer. Djerf Avenue är ett varumärke där vi prioriterar kvalitet och livslängd på våra plagg, oavsett säsong. Vår tillväxt beror på att vi attraherar kunder via våra sociala medier där vi har över 200 000 följare som sedan driver trafik till vår e-handel. Vi satsar en hel del på vår kommunikation och visuella grafik och det är något som jag tror kan förklara vår framgång. Genom våra satsningar så märker vi att kunderna har en otrolig relation till oss och våra kläder, vilket är något som vi är väldigt stolta över. Framöver är vår ambition att öka närvaron i USA med lokalt 3PL, lokala betallösningar och personal och bli bättre på att köpa in så mycket lager som efterfrågas för att fortsätta vår tillväxt på marknaden, säger Matilda, co-founder och creative director på Djerf Avenue.
Stockholm och Skåne i topp
För fjärde året i rad dominerar Stockholm topp 100-listan då mer än var tredje företag på listan har sin bas i länet. För andra året i rad kommer Skåne på en andra plats med näst flest företag på listan, totalt 13 stycken. Det går även att se att e-handeln är stor utanför storstäderna då Borås exempelvis har tre e-handelsföretag på listan.
Topplista Sveriges e-handelsraketer:
1.ecoviking.com (Produkter för barn)
2.estrid.com (Rakhyvlar)
3.djerfavenue.com (Damkläder)
4.inviteeurope.com (Kläder)
5.tillbehorsexperten.se (Mobil, teknik och tillbehör)
6.nine-pine.com (Träningskläder)
7.renewed.se (Begagnade mobiler, surfplattor och smartklockor)
8.bootskompaniet.se (Skor)
9.macadegolf.se (Golfkläder)
10.bluecity.com (Begagnad elektronik)
Bilaga
Topp 100: Sveriges e-handelsraketer
Hemsida |
Omsättning |
Omsättning |
|
Kommun |
|
1 |
60 988 |
2 608 |
2 238% |
Göteborg |
|
2 |
117 762 |
8 163 |
1 343% |
Stockholm |
|
3 |
18 953 |
1 317 |
1 339% |
Stockholm |
|
4 |
173 894 |
19 321 |
800% |
Trosa |
|
5 |
10 721 |
1 221 |
778% |
Göteborg |
|
6 |
10 915 |
1 433 |
662% |
Stockholm |
|
7 |
65 150 |
8 884 |
633% |
Stockholm |
|
8 |
7 418 |
1 195 |
521% |
Kristianstad |
|
9 |
11 026 |
1 875 |
488% |
Stockholm |
|
10 |
44 628 |
8 179 |
446% |
Malmö |
|
11 |
11 907 |
2 290 |
420% |
Stockholm |
|
12 |
12 654 |
2 522 |
402% |
Stockholm |
|
13 |
19 868 |
3 991 |
398% |
Sundsvall |
|
14 |
7 915 |
1 698 |
366% |
Solna |
|
15 |
https://toyspace.se/ |
97 028 |
21 192 |
358% |
Göteborg |
16 |
20 695 |
5 252 |
294% |
Sollentuna |
|
17 |
5 672 |
1 465 |
287% |
Munkedal |
|
18 |
342 643 |
91 159 |
276% |
Stockholm |
|
19 |
13 485 |
3 601 |
274% |
Stockholm |
|
20 |
9 163 |
2 477 |
270% |
Stockholm |
|
21 |
4 215 |
1 143 |
269% |
Stockholm |
|
22 |
34 624 |
9 623 |
260% |
Helsingborg |
|
23 |
140 619 |
39 254 |
258% |
Stockholm |
|
24 |
8 925 |
2 517 |
255% |
Solna |
|
25 |
4 184 |
1 193 |
251% |
Stockholm |
|
26 |
40 091 |
11 656 |
244% |
Uppsala |
|
27 |
10 381 |
3 034 |
242% |
Stockholm |
|
28 |
20 897 |
6 146 |
240% |
Malmö |
|
29 |
8 221 |
2 501 |
229% |
Helsingborg |
|
30 |
4 333 |
1 344 |
222% |
Stockholm |
|
31 |
43 852 |
13 654 |
221% |
Stockholm |
|
32 |
7 173 |
2 321 |
209% |
Haninge |
|
33 |
4 488 |
1 484 |
202% |
Stockholm |
|
34 |
49 147 |
16 500 |
198% |
Jönköping |
|
35 |
3 309 |
1 135 |
192% |
Lidingö |
|
36 |
3 092 |
1 062 |
191% |
Stockholm |
|
37 |
4 828 |
1 674 |
188% |
Laxå |
|
38 |
2 859 |
1 027 |
178% |
Göteborg |
|
39 |
4 796 |
1 727 |
178% |
Växjö |
|
40 |
3 791 |
1 368 |
177% |
Stockholm |
|
41 |
9 596 |
3 502 |
174% |
Forshaga |
|
42 |
8 169 |
2 990 |
173% |
Göteborg |
|
43 |
2 912 |
1 070 |
172% |
Lessebo |
|
44 |
3 144 |
1 173 |
168% |
Stockholm |
|
45 |
44 878 |
16 789 |
167% |
Täby |
|
46 |
15 984 |
6 111 |
162% |
Heby |
|
47 |
63 110 |
24 370 |
159% |
Skövde |
|
48 |
308 037 |
119 894 |
157% |
Stockholm |
|
49 |
44 594 |
17 600 |
153% |
Stockholm |
|
50 |
15 232 |
6 154 |
148% |
Stockholm |
|
51 |
31 705 |
12 896 |
146% |
Gävle |
|
52 |
6 475 |
2 645 |
145% |
Enköping |
|
53 |
4 636 |
1 903 |
144% |
Gävle |
|
54 |
4 682 |
1 946 |
141% |
Sandviken |
|
55 |
8 160 |
3 401 |
140% |
Haninge |
|
56 |
22 929 |
9 558 |
140% |
Stockholm |
|
57 |
8 167 |
3 446 |
137% |
Sundbyberg |
|
58 |
4 058 |
1 731 |
134% |
Sotenäs |
|
59 |
6 880 |
2 964 |
132% |
Haninge |
|
60 |
8 801 |
3 815 |
131% |
Sundbyberg |
|
61 |
2 847 |
1 235 |
131% |
Kalmar |
|
62 |
4 248 |
1 851 |
129% |
Tibro |
|
63 |
6 135 |
2 690 |
128% |
Helsingborg |
|
64 |
67 535 |
29 733 |
127% |
Kristianstad |
|
65 |
7 277 |
3 204 |
127% |
Huddinge |
|
66 |
14 333 |
6 398 |
124% |
Stockholm |
|
67 |
2 947 |
1 318 |
124% |
Borlänge |
|
68 |
5 265 |
2 367 |
122% |
Stockholm |
|
69 |
23 174 |
10 422 |
122% |
Staffanstorp |
|
70 |
13 466 |
6 060 |
122% |
Stockholm |
|
71 |
2 292 |
1 035 |
121% |
Stockholm |
|
72 |
4 332 |
1 987 |
118% |
Tyresö |
|
73 |
24 909 |
11 429 |
118% |
Västerås |
|
74 |
5 296 |
2 437 |
117% |
Haninge |
|
75 |
15 031 |
6 944 |
116% |
Halmstad |
|
76 |
6 817 |
3 157 |
116% |
Huddinge |
|
77 |
11 838 |
5 533 |
114% |
Malmö |
|
78 |
36 256 |
17 030 |
113% |
Kalmar |
|
79 |
42 424 |
20 280 |
109% |
Tyresö |
|
80 |
19 878 |
9 543 |
108% |
Borås |
|
81 |
2 397 |
1 155 |
108% |
Malmö |
|
82 |
4 256 |
2 053 |
107% |
Täby |
|
83 |
8 665 |
4 180 |
107% |
Falu |
|
84 |
7 145 |
3 463 |
106% |
Stockholm |
|
85 |
2 456 |
1 200 |
105% |
Stockholm |
|
86 |
2 351 |
1 151 |
104% |
Sala |
|
87 |
5 080 |
2 524 |
101% |
Borås |
|
88 |
5 627 |
2 822 |
99% |
Borlänge |
|
89 |
7 311 |
3 672 |
99% |
Sollentuna |
|
90 |
8 514 |
4 280 |
99% |
Borlänge |
|
91 |
6 730 |
3 385 |
99% |
Göteborg |
|
92 |
52 864 |
26 650 |
98% |
Huddinge |
|
93 |
3 965 |
2 010 |
97% |
Torsby |
|
94 |
45 901 |
23 422 |
96% |
Södertälje |
|
95 |
5 012 |
2 563 |
96% |
Borås |
|
96 |
12 643 |
6 480 |
95% |
Helsingborg |
|
97 |
10 095 |
5 187 |
95% |
Göteborg |
|
98 |
9 143 |
4 724 |
94% |
Jönköping |
|
99 |
20 939 |
10 829 |
93% |
Umeå |
|
100 |
56 996 |
29 593 |
93% |
Ängelholm |
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundMarknadschef
Tel:08-470 94 21patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum