Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranscherna som växer mest

Under pandemin började allt fler svenskar handla på nätet och e-handeln växte kraftigt. Branschen med störst procentuell ökning förra året var dator- och elektronikbranschen. I branschen startades 193 nya e-butiker under 2021, vilket är en ökning med 40 procent från året innan. Det visar en ny kartläggning från Svea Bank.

Trots e-handelns stora tillväxt under 2020 steg den ytterligare under fjolåret. Med hjälp av statistik från UC har Svea kartlagt den svenska e-handeln och vilka e-handelsbranscher som vuxit mest. Det visar sig att allt-i-allo-butiker med breda sortiment är det som det startats flest av. Förra året startades hela 1 206 e-butiker inom branschen, vilket är 34 procent fler än under 2020.

Den bransch som däremot haft störst procentuell ökning under fjolåret är dator- och elektronikbranschen. Förra året slog hela 193 nya dator- och elektronikbutiker upp sina digitala dörrar. En ökning på 40 procent jämfört med året innan. Även antalet nyöppnade e-butiker med hushålls- och inredningsprodukter har vuxit. Under fjolåret startades 18 procent fler jämfört med 2020. Den bransch där det startats färre e-butiker är sport- och fritidsbranschen, vilket kan förklaras av höga jämförelsetal från pandemiåret 2020.

– Dator- och elektronikbranschen hör till vinnarna när människor blev mer digitala och började jobba på distans. Det visar tillväxten av antalet e-butiker inom branschen under fjolåret. Nu när konjunkturen blir svagare blir det ännu viktigare med en digital affärsmodell för att klara konkurrensen, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

Enligt Sveas kartläggning var nystartade e-butiker inom sport och fritid de som hade klart högst snittomsättning under 2021, ett snitt på drygt 695 000 kronor. Därefter placerar sig mode- och klädesbranschen på samma lista med en snittomsättning på drygt 308 000 kronor per nystartat bolag.

Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher

Antal nya butiker

Snittomsättning
år 1 (SEK)

Högsta omsättning
år 1 (SEK)

Procentuell ökning, år mot år

1.   Varierat brett sortiment

2.   Mode & kläder

3.   Sport- och fritidsutrustning

-1 %

4.   Datorer & elektronik

5.   Inredning, hem och hushåll

6.   Böcker & andra mediavaror

7.   Auktioner online

Svea Bank AB (publ)

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Payson lanserar Swish som betalsätt27.2.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mobila betalsätt blir alltmer populära på nätet samtidigt som vår mobiltelefon är den mest använda digitala enheten. Att addera Swish till Paysons utbud var därför en självklarhet när det idag finns över sju miljoner användare av Swish-appen. Nu kan företagskunder ta betalt med den smidiga metoden direkt i Payson Checkout. – Swish har varit ett efterfrågat tillägg både från våra e-butiker och konsumenter, och det är extra roligt att vi nu kan leva upp till deras önskemål. Vi ser det som vår uppgift att göra hanteringen för e-handlaren så enkel som möjligt och därför viktigt att inkludera transaktionerna i den befintliga strukturen och återrapporteringen. För att kunna erbjuda en helhetslösning för såväl startup’s som etablerade verksamheter är det centralt att alla betalmetoder som används på marknaden finns med och samverkar för att smidigt kunna ta betalt, säger VD Per Bodell. Om Payson: Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skic

Svea och SeQura bildar allians för den internationella marknaden3.2.2022 14:02:04 CET | Pressmeddelande

Svea Bank har förvärvat 17,7 procent av aktierna i SeQura, en ledande leverantör av betaltjänster i södra Europa. Investeringen är grunden till en allians mellan de två företagen som vill vidareutveckla sina respektive produktutbud för att kunna erbjuda en stark betallösning till den europeiska marknaden. Målet är att utveckla nya e-handelsverktyg och betallösningar som kan accelerera den digitala utvecklingen och ge företag möjlighet att stärka relationerna med sina kunder. Investeringen kommer även att fokusera på att utforma och testa olika kundupplevelser för att utvärdera vad som gör en kund återkommande, både i fysiska butiker och online. -Vi delar visionen om att sätta kunden i centrum i allt vi gör. Detta samarbete kommer att ge oss möjlighet att dela med oss ​​av kunskaper och kunna erbjuda ett starkt alternativ för den internationella marknaden och för företag som strävar efter att förbättra relationen med sina kunder samtidigt som de fokuserar på tillväxt, säger Lennart Ågre

Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Antalet svenska företag som överväger att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats på ett år. Sex procent av alla företag säljer i dag via externa tjänster och 15 procent överväger att börja göra det. Men många B2B-företag är fortfarande skeptiska. Det visar årets digitala försäljningsrapport från bank- och finansgruppen Svea.