Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranscherna som växer mest
Trots e-handelns stora tillväxt under 2020 steg den ytterligare under fjolåret. Med hjälp av statistik från UC har Svea kartlagt den svenska e-handeln och vilka e-handelsbranscher som vuxit mest. Det visar sig att allt-i-allo-butiker med breda sortiment är det som det startats flest av. Förra året startades hela 1 206 e-butiker inom branschen, vilket är 34 procent fler än under 2020.
Den bransch som däremot haft störst procentuell ökning under fjolåret är dator- och elektronikbranschen. Förra året slog hela 193 nya dator- och elektronikbutiker upp sina digitala dörrar. En ökning på 40 procent jämfört med året innan. Även antalet nyöppnade e-butiker med hushålls- och inredningsprodukter har vuxit. Under fjolåret startades 18 procent fler jämfört med 2020. Den bransch där det startats färre e-butiker är sport- och fritidsbranschen, vilket kan förklaras av höga jämförelsetal från pandemiåret 2020.
– Dator- och elektronikbranschen hör till vinnarna när människor blev mer digitala och började jobba på distans. Det visar tillväxten av antalet e-butiker inom branschen under fjolåret. Nu när konjunkturen blir svagare blir det ännu viktigare med en digital affärsmodell för att klara konkurrensen, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.
Enligt Sveas kartläggning var nystartade e-butiker inom sport och fritid de som hade klart högst snittomsättning under 2021, ett snitt på drygt 695 000 kronor. Därefter placerar sig mode- och klädesbranschen på samma lista med en snittomsättning på drygt 308 000 kronor per nystartat bolag.
Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher
|
Antal nya butiker |
Snittomsättning |
Högsta omsättning |
Procentuell ökning, år mot år |
1. Varierat brett sortiment |
1206 |
191 849 |
2 249 000 |
34 % |
2. Mode & kläder |
744 |
308 059 |
7 499 000 |
5 % |
3. Sport- och fritidsutrustning |
194 |
695 895 |
7 499 000 |
-1 % |
4. Datorer & elektronik |
193 |
111 000 |
1 041 000 |
40 % |
5. Inredning, hem och hushåll |
146 |
99 250 |
599 000 |
18 % |
6. Böcker & andra mediavaror |
103 |
36 364 |
131 000 |
16 % |
7. Auktioner online |
29 |
17 000 |
25 000 |
16 % |
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment SolutionsSvea Bank
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum