Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranscherna som växer mest

Dela
Under pandemin började allt fler svenskar handla på nätet och e-handeln växte kraftigt. Branschen med störst procentuell ökning förra året var dator- och elektronikbranschen. I branschen startades 193 nya e-butiker under 2021, vilket är en ökning med 40 procent från året innan. Det visar en ny kartläggning från Svea Bank.

Trots e-handelns stora tillväxt under 2020 steg den ytterligare under fjolåret. Med hjälp av statistik från UC har Svea kartlagt den svenska e-handeln och vilka e-handelsbranscher som vuxit mest. Det visar sig att allt-i-allo-butiker med breda sortiment är det som det startats flest av. Förra året startades hela 1 206 e-butiker inom branschen, vilket är 34 procent fler än under 2020. 

Den bransch som däremot haft störst procentuell ökning under fjolåret är dator- och elektronikbranschen. Förra året slog hela 193 nya dator- och elektronikbutiker upp sina digitala dörrar. En ökning på 40 procent jämfört med året innan. Även antalet nyöppnade e-butiker med hushålls- och inredningsprodukter har vuxit. Under fjolåret startades 18 procent fler jämfört med 2020. Den bransch där det startats färre e-butiker är sport- och fritidsbranschen, vilket kan förklaras av höga jämförelsetal från pandemiåret 2020. 

– Dator- och elektronikbranschen hör till vinnarna när människor blev mer digitala och började jobba på distans. Det visar tillväxten av antalet e-butiker inom branschen under fjolåret. Nu när konjunkturen blir svagare blir det ännu viktigare med en digital affärsmodell för att klara konkurrensen, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank. 

Enligt Sveas kartläggning var nystartade e-butiker inom sport och fritid de som hade klart högst snittomsättning under 2021, ett snitt på drygt 695 000 kronor. Därefter placerar sig mode- och klädesbranschen på samma lista med en snittomsättning på drygt 308 000 kronor per nystartat bolag. 

 

Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher
 

 

Antal nya butiker

Snittomsättning
år 1 (SEK)

Högsta omsättning 
år 1 (SEK)

Procentuell ökning, år mot år

1.   Varierat brett sortiment

       1206

      191 849

    2 249 000

       34 %

2.   Mode & kläder

        744

      308 059

    7 499 000

        5 %

3.   Sport- och fritidsutrustning

        194

      695 895 

    7 499 000

       -1 %

4.   Datorer & elektronik

        193

      111 000

    1 041 000

       40 %

5.   Inredning, hem och hushåll

        146

       99 250

      599 000

       18 %

6.   Böcker & andra mediavaror

         103

       36 364

      131 000

       16 %

7.   Auktioner online

          29

       17 000

        25 000

       16 %       

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye