Ny rapport från ECPAT: Kunskapsbrist bland unga kan leda till sexualbrott på nätet. Kännedom saknas om regler och samtycke online

Den nya rapporten handlar om barns och ungas syn på sexualitet, samtycke och relationer på nätet och är baserad på ECPATs undersökning Nude på nätet (2021) där närmare 13 000 barn deltog. För att få djupare förståelse bjöd vi även in16 barn mellan 14 och 17 år, för att analysera resultatet från undersökningen i fokusgrupper.

Resultaten visar på kunskapsbrist bland barn och unga om vilka regler som gäller på och utanför nätet och därmed även kunskaper om när de har utsatts för ett brott - eller när de utsätter andra. Till exempel är det få som känner till attnär sexuella handlingar digitalt sker utan samtycke och/eller med någon under femton år är detta ett sexualbrott lika allvarligt som utanför nätet. Det är därför viktigt att vuxenvärlden i dialog med barn vidgar definitionen av sex till att innefatta ungas sexuella handlingar oavsett om de sker på eller utanför nätet.

“Att ha sex på nätet kan till exempel innefatta att dela nakenbilder, skicka sexuella meddelanden eller onanera tillsammans framför en webbkamera. För att utforskandet på nätet ska kunna ske på ett säkert sätt förutsätter det att barnen har kunskap om vilka regler som gäller på och utanför nätet och därmed när de har utsatts, eller utsätter andra, för brott. Det är vuxenvärldens ansvar att ha en dialog med barn under den tid de utforskar sin sexualitet och förebygga och stötta barnen så att de inte går över andras eller sina egna gränser.”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT.

Från ECPATs stora undersökning Nude på nätet har vi tidigare kunnat konstatera att barns sexuella utforskande i allt högre grad sker på nätet. Ur barnets perspektiv är detta huvudsakligen oproblematiskt, men det är tydligt att vuxenvärlden har liten förståelse och sällan pratar med barn om det. I de fall barns sexuella handlingar på nätet diskuteras av vuxna utgår de i praktiken från att det är negativt och något som barnen luras till och inte själva söker.