Ny rapport från Svea Bank visar: Så betalar svenskarna när de handlar

När Svea Bank tillsammans med HUI tillfrågat svenskarna om deras betalmetoder visar det sig att 29 procent använt Swish vid sitt senaste onlineköp. Därefter var faktura den vanligast förekommande betalmetoden, vilket 21 procent av svenskarna uppger. Detta är något som sticker ut jämfört med de andra nordiska länderna, då endast tretton procent av norrmännen, tio procent av finländarna och två procent av danskarna uppger samma sak.
– Det finns många innovativa fintech-bolag i både Sverige och i de andra nordiska länderna. Det i kombination med högt förtroende för finansiella institutioner gör att många är öppna för att testa ny betalteknik. Fakturabetalningar är särskilt populära bland svenskarna vilket även det beror på starka aktörer inom BNPL, alltså att köpa nu och betala senare. Den nordiska BNPL-marknaden är betydligt mer utvecklad än i många andra länder, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
När det kommer till köp i fysisk butik är betalning med bankkort det vanligast förekommande bland svenskarna. Det uppger 45 procent som den senast använda metoden, medan 27 procent uppger att de betalade med kreditkort. Åtta procent av svenskarna använde Swish vid sitt senaste köp i fysisk butik. Betalning med bankkort var den vanligaste metoden även för norrmän och finländare när det kommer till köp i fysisk butik. För danskarna var det i stället kreditkort eller Dankort som användes av flest konsumenter.
Att betala med kontanter är något som blivit allt mindre förekommande under de senaste åren. Rapporten tyder dock på att kontanter är på väg tillbaka. Hela 18 procent av de svenska konsumenterna uppger nämligen att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år. För finska konsumenter uppgår siffran till hela 28 procent. Bland danskarna och norrmännen är det dock färre, endast 16 respektive 14 procent svarar att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanseras av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Statistik från Svea Bank visar: En av fyra vill slippa interaktion i kassan23.3.2023 07:36:00 CET | Pressmeddelande
Mer än var fjärde konsument i Norden blir frustrerade om det krävs personlig interaktion vid betalning i fysisk butik. Det visar en ny rapport från Svea Bank. Scan and Pay, självbetjäningskassor, är ett betalalternativ som blir allt mer efterfrågat bland konsumenter. Men trots hög efterfrågan saknar många butiker detta idag.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Svenska e-handlare får en tuff start på 20238.3.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Ränteökningar, inflation och skenande elpriser har slagit hårt mot Sveriges e-handlare och många räknar med en motig start på det nya året. En av tre e-handlare tror att deras tillväxt kommer vara negativ eller helt utebli under det första kvartalet. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.
Ny rapport från Svea Bank visar: Betalmetod är avgörande för svenska konsumenter8.2.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenter är kräsna när det kommer till betalningar, både på nätet och i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas andra del av rapportserien Payments in the Nordics. Rapporten visar även att svenskar är mer benägna än konsumenter i de andra nordiska länderna att avbryta ett köp om butiken inte erbjuder rätt betalmetod.
Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande
Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.
Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande
Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum