Ny rapport från Svea Bank visar: Så betalar svenskarna när de handlar
När Svea Bank tillsammans med HUI tillfrågat svenskarna om deras betalmetoder visar det sig att 29 procent använt Swish vid sitt senaste onlineköp. Därefter var faktura den vanligast förekommande betalmetoden, vilket 21 procent av svenskarna uppger. Detta är något som sticker ut jämfört med de andra nordiska länderna, då endast tretton procent av norrmännen, tio procent av finländarna och två procent av danskarna uppger samma sak.
– Det finns många innovativa fintech-bolag i både Sverige och i de andra nordiska länderna. Det i kombination med högt förtroende för finansiella institutioner gör att många är öppna för att testa ny betalteknik. Fakturabetalningar är särskilt populära bland svenskarna vilket även det beror på starka aktörer inom BNPL, alltså att köpa nu och betala senare. Den nordiska BNPL-marknaden är betydligt mer utvecklad än i många andra länder, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
När det kommer till köp i fysisk butik är betalning med bankkort det vanligast förekommande bland svenskarna. Det uppger 45 procent som den senast använda metoden, medan 27 procent uppger att de betalade med kreditkort. Åtta procent av svenskarna använde Swish vid sitt senaste köp i fysisk butik. Betalning med bankkort var den vanligaste metoden även för norrmän och finländare när det kommer till köp i fysisk butik. För danskarna var det i stället kreditkort eller Dankort som användes av flest konsumenter.
Att betala med kontanter är något som blivit allt mindre förekommande under de senaste åren. Rapporten tyder dock på att kontanter är på väg tillbaka. Hela 18 procent av de svenska konsumenterna uppger nämligen att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år. För finska konsumenter uppgår siffran till hela 28 procent. Bland danskarna och norrmännen är det dock färre, endast 16 respektive 14 procent svarar att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanseras av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum