Svea Bank AB (publ)

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel

Dela
Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har Svea för andra året i rad undersökt de svenska B2B-företagens försäljning online. Hela 59 procent av företagen i undersökningen upplever att företagskunder idag, jämfört med för tre år sedan, i högre utsträckning förväntar sig digital försäljning. Trots det är försäljning online inte ett alternativ för många. Nästan sju av tio uppger nämligen att de saknar e-handel och hälften menar dessutom att det inte är aktuellt att starta upp. I förra årets rapport uppgav 21 procent att de planerade för satsningar på digital försäljning, i år har motsvarande siffra sjunkit till 13 procent.

– När vi nu för andra året i rad undersökt svenska B2B-företag och e-handel inser vi att inte mycket skett sedan föregående år. Vilket är iögonfallande. Många uppger att företagskunder i högre grad förväntar sig digital försäljning, men trots det så har B2B-bolagen mer eller mindre stått stilla. Som företagare bör man göra sig medveten om vilka möjligheter digital handel innebär annars riskerar man att bli omsprungen av konkurrenter och inte hinna ikapp, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea.


Därför ratas digital försäljning

Den främsta orsaken till att digital försäljning förkastas är föreställningen om att det inte passar kunderna. Det svarar nästan hälften av B2B-företagen som inte har någon försäljning online. Och var tionde uppger att de inte ser något värde i digital försäljning.

– Bara för att företaget saknar digital försäljning i dagsläget och att allt rullar på, betyder inte det att man inte skulle behöva anpassa sig efter digitaliseringen. Fundera på om det finns något i ditt erbjudande
som kan flyttas online. Oftast
finns det något. I sådana fall
är det ett bra sätt att börja med e-handel, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea.

Ta del av rapporten i sin helhet

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

Bilaga

Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt (t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande)?

Totalt

Ja

31 %

Nej, men vi funderar på det

13 %

Nej, och det är inte aktuellt

55 %

Vet inte

1 %

Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?

 

Totalt

Digital försäljning passar inte vår målgrupp

49 %

Digital försäljning passar inte vårt erbjudande

38 %

Vi ser inget värde i digital försäljning

12 %

Vi saknar kompetens och resurser

2 %

Annat

18 %

Vet inte

3 %

 Hur stor andel av företagets totala försäljning till företagskunder sker digitalt?

 

Totalt

Mindre än 25 %

55 %

25–50 %

23 %

51–75 %

5 %

Mer än 75 %

11 %

Vet ej

7 %

Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för 3 år sedan?

 

Totalt

Ja, absolut

42 %

Ja, kanske

17 %

Nej

37 %

Vet inte

4 %

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye