Ny rapport: Sexuella övergrepp på barn som begås av kvinnor riskerar att missas

Sexuella övergrepp på barn som begås av kvinnor kan få lika allvarliga konsekvenser för den som utsätts som när förövaren är en man. Det kan också ta längre tid innan övergreppet upptäcks. Det visar en forskningsrapport om kvinnliga förövare av sexuella övergrepp på barn framtagen på uppdrag av barnrättsorganisationen ECPAT Sverige.
ECPAT Sveriges rapport: "Vilken han är det?"

De senaste åren har ECPAT noterat fler kvinnliga förövare i ECPAT Hotline, en anmälningssida dit allmänheten anonymt kan tipsa om misstänkta sexuella övergrepp mot barn. Från några gånger per månad finns nu kvinnliga förövare i övergreppsmaterial så gott som dagligen. Samtidigt är representationen av kvinnliga förövare i brottsstatistiken låg.

– Som barnrättsorganisation är det vår skyldighet att agera om vi tror att det finns barn som utsätts för sexuella övergrepp och som vuxna inte ser. Bakgrunden till att vi har tagit fram en rapport om kvinnliga förövare är att vi ser en risk att det finns utsatta barn som samhället inte upptäcker, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare för ECPAT Sverige.

ECPAT gav forskare i uppdrag att sammanställa den kunskap som finns om barns upplevelser och berättelser av att ha varit utsatta för övergrepp och sexuell exploatering av en kvinnlig förövare. Sammanställningen visar tydligt att det idag saknas forskning från ett barns perspektiv, särskilt i de nordiska länderna.

– Vi ser ett behov av ökad kunskap om barn som utsätts för sexuella övergrepp av en kvinnlig förövare. För att kunskapen ska vara relevant måste den bygga på barns egna erfarenheter, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Rapporten visar att det fortfarande kan vara svårt att ta in att kvinnor kan begå sexuella övergrepp på barn. Det gäller både barn, föräldrar och professionella som möter barn i sitt arbete. Det innebär i praktiken att det kan ta längre tid innan övergrepp upptäcks. Samtidigt visar forskningen att konsekvenserna kan bli lika allvarliga för barnet.

– Även om majoriteten av övergrepp begås av män så måste vi bredda bilden av förövaren. Förövare finns där barn finns och kan vara vem som helst – även en kvinna. Varje barn har rätt till likvärdigt stöd och bemötande när de far illa, oavsett förövarens kön, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Viktiga resultat från rapporten:

• Rapporten visar att det inte är integrerat i den samhälleliga bilden att se att kvinnor kan begå sexuella övergrepp på barn, utan antagandet är att förövare alltid är män.

• Vi vet att få barn berättar för någon vuxen om sexuella övergrepp. Det kan vara ännu svårare att berätta om övergrepp som utförts av en kvinnlig förövare. En konsekvens är att det kan ta längre tid innan övergrepp upptäcks.

• Sexuella övergrepp som begås av en kvinna kan få lika allvarliga konsekvenser för barnet. De kan orsaka allvarlig psykisk ohälsa, sömnsvårigheter, depression, ångest och posttraumatiskt stressyndrom. Studier om övergrepp av kvinnliga förövare beskriver även svårigheter med relationer, en oro för att själv bli förövare, stigmatisering och utanförskap.

• Kvinnliga förövare kan - precis som manliga förövare - ha olika motiv till att begå sexuella övergrepp på barn. I det ingår att de kan ha ett sexuellt intresse av barn. Kvinnor har inte alltid en manlig medförövare utan agerar också på egen hand.

• Rapporten visar på att kvinnliga förövare i många fall har lång egen erfarenhet av utsatthet vad gäller alla former av våld. Detta gäller även manliga förövare, men de kvinnliga har dessa erfarenheter i ännu högre utsträckning.

• Majoriteten av sexuella övergrepp mot barn begås av män. Förekomsten i befolkningen av att som barn ha varit utsatt av en kvinna varierar mellan undersökningar och mellan länder. Vanligtvis ligger den mellan 1,5-4 procent.

• Det finns forskning som pekar på att kvinnliga och manliga förövare till viss del väljer olika brottsoffer; att kvinnliga förövare i högre utsträckning utsätter yngre barn eller äldre pojkar jämfört med manliga förövare samt att kvinnor i högre utsträckning är förälder till barnet.

Mer om rapporterna

Forskningsrapporten ”Barn utsatta för övergrepp av en kvinnlig förövare” består av två delar: en litteraturstudie och en intervjustudie. Forskningen genomfördes av Linda Jonsson och Carl Göran Svedin vid Barnafrid på Linköpings universitet. ECPAT Sverige har också gjort en kompletterande rapport/sammanfattning av forskningen: ”Vilken han är det?”.

Rapporterna hittar du här:

ECPATs rapport: ”Vilken han är det? ECPAT Sveriges kommentar till forskningsrapporten Barn utsatta för övergrepp av en kvinnlig förövare”

Forskningsrapporten: ”Barn utsatta för övergrepp av en kvinnlig förövare”

ECPAT Sveriges rapport: "Vilken han är det?"
 Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT Sverige

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver tre operativa verksamheter: ECPAT Hotline, en anmälningssida för misstänkt sexuell exploatering av barn; Ditt ECPAT, en stödlinje för barn och unga och ECPAT Vuxenstöd, en stödlinje för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Organiserad brottslighet bakom sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Då tog ’hon’ en screen och allt började” som är en studie av sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte. I rapporten beskriver ECPAT hur framför allt pojkar utsätts för en ny typ av sexualbrott där förövarens motiv primärt inte är sexuellt, utan i stället egen ekonomisk vinning. Förövarna manipulerar till sig nakenbilder och -filmer från pojkarna, inte sällan genom att utge sig för att vara en jämnårig flicka. Ofta tillhör de organiserad brottslighet och barnen är deras nya brottsoffer.

Ecpat beviljas viktigt stöd för kommunikationsprojekt för barn med funktionsnedsättningar21.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ecpat startar ett omfattande projekt för att utöka tillgängligheten av stöd för barn med bland annat intellektuella funktionsnedsättningar, en grupp som i högre grad än andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Idag finns ingen digital stödverksamhet för denna grupp men tack vare ett treårigt stöd på drygt 12 500 000 kronor från Allmänna Arvsfonden kan Ecpat, i ett innovationsprojekt i nära samarbete med barn och unga, utveckla en sådan stödfunktion.

HBTQIA+-pojkars utsatthet för sexualbrott synliggörs i ny rapport från ECPAT21.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Consent is KEY” som handlar om brottsutsatthet bland barn och unga som identifierar sig som HBTQIA+. Tydligt är att pojkar som identifierar sig som HBTQIA+ i mycket större utsträckning än andra pojkar är utsatta för sexualbrott. Mer än fem gånger så många jämfört med barnen i referensgruppen uppger att de ”sålt sex”, det vill säga att en vuxen förövare utsatt dem för brottet ”utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling”.

Flickor ”exposas” på nätet av andra barn1.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten ”Jag tittade bara, jag gjorde inget elakt” som handlar om barns utsatthet på så kallade exposekonton. Rapporten visar bland annat att en stor del av barnen som hängs ut på exposekonton är mycket unga, ibland i mellanstadieåldern. Många gånger är förövarna äldre barn, som förmått den utsatta att skicka nakenbilder eller filmer och sen sprider dem vidare i hens närhet.