Ny rapport: Tystnadskultur hotar läraryrket

Drygt var tionde lärare i såväl vinstdrivande som kommunal skolverksamhet har drabbats av negativa konsekvenser efter att de påtalat brister på sina arbetsplatser. Detta enligt en ny rapport från Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, som bildar Sveriges Lärare den 1 januari 2023, har samlat in svar från över 6 000 lärare inom både kommunal och fristående verksamhet. Den rapport som nu presenteras visar på en utbredd tystnadskultur inom det svenska skolväsendet.

Störst är problemen inom de vinstdrivande verksamheterna, men de kommunala verksamheterna placerar sig inte långt därefter. Bara på de fristående verksamheter som inte är vinstdrivande ser det något mindre illa ut.

- Den utbredda tystnadskulturen är bevis på att konkurrensen om elevernas skolpengar har gjort det viktigare att måla upp en perfekt fasad i stället för att ta tag i missförhållanden. Vi kräver att marknadsskolan fasas ut och att skolpengssystemet reformeras, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

- Att lärares fackliga engagemang överhuvudtaget kan upplevas som hot är sanslöst. Om lärare inte vågar höja sina röster och säga ifrån när något är fel, hur ska det då kunna bli bättre? Tystnadskulturen inom skolväsendet försvagar demokratins grund och det är en farlig utveckling, säger Åsa Fahlén ordförande Lärarnas Riksförbund.

Rapporten ”När lärare tystas” visar också att arbetsgivarnas attityd till fackligt medlemskap långt ifrån alltid är positiv. En tredjedel av lärarna i vinstdrivande fristående verksamheter svarar att de antingen inte vågar engagera sig fackligt eller att de är rädda för negativa konsekvenser om de skulle engagera sig.

Endast fyra av tio lärare inom vinstdriven verksamhet svarar att deras arbetsgivares attityd till fackligt medlemskap är positiv.

Till rapporten!

För mer information, kontakta:

Helena Mehra, presschef Lärarnas Riksförbund:
helena.mehra@lr.se

Helena Zachariasson, pressekreterare Lärarförbundet