Ny Sifoundersökning: Var tredje svensk oroar sig inför pensionen

Var tredje svensk, 32 procent, oroar sig för hur ekonomin ska gå ihop när de blir pensionärer. Kvinnor är mer oroliga än män – 38 procent av kvinnorna oroar sig inför pensionen, jämfört med 26 procent av männen. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

Tomas Carlsson, pensionsexpert, på valcentralen Collectum.

– Den som jobbar hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension kan känna sig lugn.

Kollektivavtalad tjänstepension ger upp till två tredjedelar av lönen när det är dags för pension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Undersökningen visar att 32 procent av svenskarna i åldern 18–65 är ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär. 64 procent känner sig ganska eller mycket lugna.

Fler kvinnor än män känner sig oroliga inför pensionen. Av kvinnorna är 38 procent ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär, vilket kan jämföras med 26 procent av männen.

– Oavsett om man känner sig lugn eller orolig är mitt bästa tips att göra sin egen pensionsprognos på minpension.se. Saknar man tjänstepension i dag är mitt råd att förhandla till sig det, alternativt söka sig till en arbetsgivare som erbjuder det, säger Tomas Carlsson.

Den som har tjänstepension under hela arbetslivet kan få upp till två tredjedelar av lönen när det är dags för pension. Landets privatanställda tjänstemän med ITP 2 får i genomsnitt 7 500 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Pressbild på Tomas Carlsson, pensionsexpert, finns här.

Fakta: Expertens tips för en trygg pension

1. Säkra tjänstepensionen
Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Skaffa dig en samlad bild
På minPension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen och tjänstepensionen som det eventuella privata sparandet ingår.

3. Välj och välj bort
Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

Faktaruta: Tjänstepensionen ITP
Tjänstepensionen ITP är resultatet av många års samarbete mellan fack och arbetsgivare. I dag omfattar tjänstepensionen ITP 2,6 miljoner privatanställda tjänstemän på 37 000 företag som har kollektivavtal. Under 2021 betalade
arbetsgivarna in 60 miljarder kronor till tjänstepensionen ITP vilket motsvarar 164 miljoner kronor om dagen.

Undersökningen genomfördes av Sifo i februari 2022 på uppdrag av Collectum i form av 1 039 online-intervjuer med personer i åldrarna 18–65 år. Frågan som ställdes i undersökningen var: ”Känner du dig lugn eller orolig för din framtida ekonomiska situation som pensionär?”

13 procent svarade ”mycket lugn”, 51 procent svarade ”ganska lugn”, 23 procent svarade ”ganska orolig” och 9 procent svarade ”mycket orolig”. ”Tveksam, vet ej” svarade 4 procent.

Tomas Carlsson, pensionsexpert, på valcentralen Collectum.