Ny utemiljö invigs i Lilla Ulvsättra

Under året har Lilla Ulvsättra haft ”växtverk”. En ny utemiljö kring de två stora innergårdarna, Cirkeln och Torget har växt fram i samarbete med de boende. Det är projektet Ulvsättra utomhus som nu står färdigt och ska nyinvigas tillsammans med de boende under en stor gårdsfest.
Som en del i projektet fick de boende skapa mosaikmönster till stora krukor och plantera i dem.

I över ett års tid har projektet Ulvsättra utomhus pågått i Lilla Ulvsättra. Projektet är en del i Järfällahus arbete med långsiktig social hållbarhet. Projektets mål har varit att lyfta området bl a genom trygghetsskapande åtgärder. Syftet har varit att skapa en trygg utemiljö som de boende kan känna sig stolta över, som är tillgänglig för alla och utgör en mötesplats för hyresgästerna.

- Jag är jättestolt över det här projektet och att alla boende i området nu kan börja använda utemiljön. Speciellt glad är jag över att så många hyresgäster varit med och bidragit till projektet, säger Zara Lahouar, tf vd på Järfällahus och initiativtagare till projektet.

Utformningen ska locka till användning. Det finns mycket utrymme för lek och aktivitet för barnen och många ytor att samlas och umgås på. Genom att fler boende tar plats i utemiljön blir också området tryggare. Mycket fokus har varit på belysning, så att platsen ska upplevas trygg under dygnets alla timmar.

- Att skapa trygghet i våra områden är en av våra viktigaste frågor. Vi arbetar aktivt med boutveckling för att uppnå ökad trivsel och trygghet för våra hyresgäster, säger Järfällahus styrelseordföranden Björn Lindforss (M)

Projektet har också jobbat mycket med att få ökat samarbete med de boende. En rad aktiviteter har genomförts där de boende har fått tycka till om hur den nya utemiljön ska utformas. Bland annat har de fått vara med och skapa mosaikmönster och plantera i tre stora betongkrukor. Krukorna kommer att användas som farthinder i området, för att minska biltrafiken på gårdarna. Det har också genomförts enkätundersökning och fokusgruppsmöten, som utöver samverkan kring den nya utemiljön, ledde till en nyrenoverad hyresgästlokal och att en lokal hyresgästförening bildades.

Projektet har varit en trygghets- och trivselsatsning från Järfällahus med bidrag från Boverket, inom ramen för Förordningen (2016:398) om stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden. Projektet har totalt kostat drygt 15 miljoner kronor (varav knappt sex miljoner kommer från Boverket).

Tid: 16 oktober kl. 15-18
Plats:
Termovägen, Järfälla

PROGRAM:
15:00 Mingel och underhållning.
16:00 Invigning med bandklippning tillsammans med hyresgäster, Järfällahus styrelseordförande Björn Lindforss (M) och tf vd Zara Lahouar.
Ca 16:15 Gårdsfest med mingel och underhållning fortsätter.

Många av våra samarbetspartners och lokala aktörer kommer vara på plats: räddningstjänst, trygghetsvärdar, närpolis, fritidsgården Station 7 och lokala hyresgästföreningen.

Media hälsas välkomna. Ingen föranmälan krävs.

-----------------------------------------

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 617 lägenheter, 4 585 fordonsplatser och 467 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se