Nya antagningsregler kan ge färre domare och åklagare

Domstolsverkets förslag om att ändra notarieantagningen riskerar att skapa negativa effekter och leda till färre domare och åklagare. Det skriver Akavia och Saco-S i ett remissvar om notarier till Justitiedepartementet.

"Försvåra inte möjligheterna att bli notarie", säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Ett första steg för en jurist att bli åklagare eller domare sker genom att juristen tjänstgör som notarie under två år på en tingsrätt eller förvaltningsrätt. I dag finns också möjligheten att tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet. Men den möjligheten vill nu regeringen ta bort.

Det är extra kritiskt ett läge där både Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar behöver rekrytera fler medarbetare för att svara upp mot de stora satsningar som görs på Polismyndigheten.

– Med tanke på hur stort tryck det är och att det finns behov av notarier känns det som helt fel väg att gå. När arbetslivserfarenhet inte tillgodoräknas kan de som redan har relevant erfarenhet behöva tjänstgöra i två år i stället för att snabbare ge plats åt andra, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Försämrad genomströmning av notarier riskerar att skapa negativa effekter på den framtida kompetensförsörjningen inom rättsväsendet menar Akavia och Saco-S, som förhandlar kollektivavtal för statligt anställda akademiker.

– Domstolsverkets argument för att tjänstgöringen ska vara två år är att tiden behövs för att utföra utbildningsmoment och för att göra en bedömning av notariens arbetsinsatser. Vi anser att notarierna behöver avlastas genom att man anställer fler handläggare, beredningsjurister och föredragande. Det skulle frigöra tid för notarierna att ägna sig åt utbildningsmomenten och underlaget för bedömning skulle bli bredare, säger Jenny Crawford, ansvarig för notariefrågor vid Saco-S.

Akavia och Saco-S Domstol har också synpunkter på Domstolsverket förslag om att avskaffa så kallade paketanställningar, som innebär tjänstgöring dels vid förvaltningsmyndighet, dels vid tingsrätt eller förvaltningsrätt.

– Att ta bort paketanställningarna skulle få negativa verkningar i många myndigheter. Paketanställningarna är inte bara viktiga för den framtida domarförsörjningen utan har även varit betydande för andra myndigheters kompetensförsörjning, säger Elisabeth Åberg, ordförande Saco-S Domstol.

Fakta:

Antagningsreglerna är tänkta att träda i kraft vid första antagningsomgången 2021 med tillträde på domstol mars/april 2021. (Källa: Domstolsverket)

Akavia är fackförbundet för jurister, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare, IT- akademiker och kommunikatörer. Med 130 000 medlemmar är Akavia det näst största förbundet inom Saco.

Saco-S är en förhandlingsorganisation, som förhandlar kollektivavtal för statligt anställda akademiker. Saco-S är en sammanslutning av 19 Saco-förbund och företräder 90 000 akademiker.