Nya arbetssätt för Västtrafiks biljettkontrollanter

Avstånd, ökad handhygien och kortare kundmöten. Västtrafiks biljettkontrollanter har utvecklat nya arbetsmetoder i dialog med resenärerna i kollektivtrafiken. Nu är testfasen avslutad och nya rutiner på plats.
Avstånd och handhygien ingår i biljettkontrollanternas nya corona-säkra arbetsmetoder. Foto: Eddie Löthman

Under fyra veckor i september och oktober har Västtrafiks biljettkontrollanter testat nya arbetssätt och metoder tillsammans med resenärerna. Allt för att kontrollerna ska kännas trygga och säkra för alla inblandade.

I dialog med Västra Götalandsregionens smittskyddsläkare har kontrollanterna testat munskydd, handsprit, selfiesticks och olika sätt att hålla avstånd till resenärerna. Nu är testfasen slut och nya arbetssätt på plats.

- Testerna har gått väldigt bra. Vi har landat i flera saker, men det allra viktigaste för att det ska kännas tryggt och säkert för resenärerna är naturligtvis att hålla avstånd. Det kommer vi göra genom att använda kroppsspråk och kommunikation. När biljetter kontrolleras sträcker kontrollanten ut armen ordentligt, då skapas ett bra avstånd mellan kontrollanten och resenären, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Korta möten och handsprit
Bland de nya rutinerna ingår också att hålla mötena med resenären så korta som möjligt och vara extra noga med handhygienen, till exempel genom att använda handsprit och rengöra utrustningen ofta. Hänsyn kommer även tas till fordonens beläggningsgrad.

Under våren gjordes färre biljettkontroller och istället fokuserade kontrollanterna på att guida kunderna för att undvika trängsel ombord.

- Vi vet att de allra flesta gör rätt för sig men biljettkontrollerna är viktiga för att hindra att några tar sig rätten att åka på andras bekostnad. Med fler betalande resenärer ges bättre förutsättningar att stärka kollektivtrafiken, vilket är extra viktigt nu när samhällsekonomin är så ansträngd, säger Maria Björner Brauer.

Fakta om Västtrafiks biljettkontroller:

• Syftet med biljettkontrollen är att förebygga fuskåkning.
  • Cirka 80 biljettkontrollanter just nu, ska bli cirka 100 under hösten.
  • Resenärer ansvarar själv för att ha en giltig biljett för sin resa. Om du saknar giltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift.
  • Om du saknar biljett kostar det 1500 kr för vuxna över 18 år och 750 kr för ungdomar mellan 15-17 år.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Biljettkontroller sker med avstånd. Foto: Sofie Lahtinen
Biljettkontroll pågår. Foto: Eddie Löthman
Maria Björner Brauer, enhetschef Försäljning och Marknad, Västtrafik. Foto: Eddie Löthman

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.