Nya ungdoms- och studentbostäder hos Järfällahus

Idag börjar vi hyra ut våra nya ungdoms- och studentbostäder i kvarteret Almen i Barkarby centrum. Det är 56 stycken en- och tvårumslägenheter med villkorade hyresavtal för uthyrning till unga och studerande. De första lägenheterna hyrs ut nu.
Ungdoms- och studentbostäderna i huset Almen, Barkarby centrum i Järfälla, hyrs ut i maj 2018. Bilden visar hur det kan se ut när en av lägenheterna blivit bebodd.

- Vi är verkligen glada att kunna erbjuda de här små, fräscha bostäderna för unga och studenter, säger Håkan Berg, tillförordnad VD för Järfällahus. Det är viktiga insatser för ge fler unga en möjlighet till en egen bostad i en region där bostadsbristen är stor.

56 nya lägenheter

Kvarteret Almen ligger i Barkarby gamla centrum och innehåller 56 lägenheter för ungdomar och studenter. Första etappen inflyttningar sker den 1 juni. Den 15 juni sker andra etappen inflyttningar, dessa bostäder börjar vi hyra ut om någon vecka.

Invigning av huset sker den 4 juni kl 13.00 då samtliga hyresgäster är inbjudna tillsammans med media och andra intressenter.

Särskilda köer

Studentbostäderna förmedlas via Bostadsförmedlingen Stockholm. Ungdomsbostäderna förmedlas via Järfällahus särskilda ungdomskö. Om du är under 26 år och står i Järfällahus externa kö, kan du välja att vara placerad också i vår ungdomskö.

Digitaliserad kontraktsskrivning

För första gången genomför Järfällahus en helt digitaliserad uthyrningsprocess. Det innebär bland annat att hyreskontrakten signeras digitalt med hjälp av BankID.

Mer information:

• Lägenheterna som finns i kvarteret Almen är 50 st ettor och 6 st tvåor.

• Hyran för ettorna ligger på ca 5 000 kr till 5 600 kr beroende på storlek och badrumsstandard.

• Hyran för tvåorna ligger på ca 7 750 kr till 8 050 kr beroende på storlek.

• I hyran ingår bredband, vatten och värme. Tillkommer gör hushållsel och hemförsäkring.

• Kvarteret Almen byggdes 1987 som ett äldreboende och när nya lokalkrav på äldreboenden kom byggdes huset om för att passa unga och studerande. En ombyggnad för att behålla huset som äldreboende bedömdes vara ogenomförbar.

Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB