Nygårda Cognacfatslagrade julmust – it’s a must

Idag startar försäljningen av Nygårda Cognacfatslagrad must på Systembolaget. Den limiterade musten lanserades för första gången år 2011 och har varit en säljsuccé varje år. Vill man vara säker på att även i år kunna avnjuta musten, bör man vara ute i god tid. Upplagan är begränsad och intresset stort.

Goda drycker är av stor betydelse för julfirandet. Och svenskarna värnar om julmustens speciella karaktär samtidigt som de är öppna för nya smakupplevelser. Redan 2011 lanserades Nygårda Vintage Oak och sedan dess har även bourbon-, rom- och calvadosfatlagrad must kunnat avnjutas på julbordet.

-          Med en kombination av mindre sötma och med toner av cognac har vi återigen skapat en must med lite vuxnare karaktär. Vi har behållit mycket av den klassiska julmustsmaken och sedan lagt till det lilla extra genom att lagra den i sex månader på cognacsfat. Det ger musten en härlig doft av cognac och fat och även toner av kolafudge och choklad. En mycket bra balanserad sötma och en fin mousse, ett måste för en julmust. Det här är ett ”julmåste” för den vuxna smaken och ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryck till julminglet och julbordet i jul, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.

Ett tips är att servera musten som en aperitif tillsammans med goda tilltugg som choklad och nötter eller varför inte en skiva Bresaola tillsammans med björnbär, mögelost och rostade pinjenötter.

Nygårda Cognacslagrad julmust, på 75 cl champagneformad glasflaska, finns till försäljning på Systembolaget i begränsad upplaga fr o m den 1 november. Priset är 32 kr.

Nytt för i år är att även calvadosfatslagrad Nygårda (33cl) finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang tillsammans med rom- och ekfatslagrad must och kostar ca 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker. 0702 02 92 17 anna-stina.hallberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef. 0708 95 25 67 rose-marie.hertzman@spendrups.se

Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!19.10.2017 09:54Pressmeddelande

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.