Nygårda Cognacfatslagrade julmust – it’s a must

Idag startar försäljningen av Nygårda Cognacfatslagrad must på Systembolaget. Den limiterade musten lanserades för första gången år 2011 och har varit en säljsuccé varje år. Vill man vara säker på att även i år kunna avnjuta musten, bör man vara ute i god tid. Upplagan är begränsad och intresset stort.

Goda drycker är av stor betydelse för julfirandet. Och svenskarna värnar om julmustens speciella karaktär samtidigt som de är öppna för nya smakupplevelser. Redan 2011 lanserades Nygårda Vintage Oak och sedan dess har även bourbon-, rom- och calvadosfatlagrad must kunnat avnjutas på julbordet.

-          Med en kombination av mindre sötma och med toner av cognac har vi återigen skapat en must med lite vuxnare karaktär. Vi har behållit mycket av den klassiska julmustsmaken och sedan lagt till det lilla extra genom att lagra den i sex månader på cognacsfat. Det ger musten en härlig doft av cognac och fat och även toner av kolafudge och choklad. En mycket bra balanserad sötma och en fin mousse, ett måste för en julmust. Det här är ett ”julmåste” för den vuxna smaken och ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryck till julminglet och julbordet i jul, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.

Ett tips är att servera musten som en aperitif tillsammans med goda tilltugg som choklad och nötter eller varför inte en skiva Bresaola tillsammans med björnbär, mögelost och rostade pinjenötter.

Nygårda Cognacslagrad julmust, på 75 cl champagneformad glasflaska, finns till försäljning på Systembolaget i begränsad upplaga fr o m den 1 november. Priset är 32 kr.

Nytt för i år är att även calvadosfatslagrad Nygårda (33cl) finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang tillsammans med rom- och ekfatslagrad must och kostar ca 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker. 0702 02 92 17 anna-stina.hallberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef. 0708 95 25 67 rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.