Nygårda Cognacfatslagrade julmust – it’s a must

Idag startar försäljningen av Nygårda Cognacfatslagrad must på Systembolaget. Den limiterade musten lanserades för första gången år 2011 och har varit en säljsuccé varje år. Vill man vara säker på att även i år kunna avnjuta musten, bör man vara ute i god tid. Upplagan är begränsad och intresset stort.

Goda drycker är av stor betydelse för julfirandet. Och svenskarna värnar om julmustens speciella karaktär samtidigt som de är öppna för nya smakupplevelser. Redan 2011 lanserades Nygårda Vintage Oak och sedan dess har även bourbon-, rom- och calvadosfatlagrad must kunnat avnjutas på julbordet.

-          Med en kombination av mindre sötma och med toner av cognac har vi återigen skapat en must med lite vuxnare karaktär. Vi har behållit mycket av den klassiska julmustsmaken och sedan lagt till det lilla extra genom att lagra den i sex månader på cognacsfat. Det ger musten en härlig doft av cognac och fat och även toner av kolafudge och choklad. En mycket bra balanserad sötma och en fin mousse, ett måste för en julmust. Det här är ett ”julmåste” för den vuxna smaken och ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryck till julminglet och julbordet i jul, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.

Ett tips är att servera musten som en aperitif tillsammans med goda tilltugg som choklad och nötter eller varför inte en skiva Bresaola tillsammans med björnbär, mögelost och rostade pinjenötter.

Nygårda Cognacslagrad julmust, på 75 cl champagneformad glasflaska, finns till försäljning på Systembolaget i begränsad upplaga fr o m den 1 november. Priset är 32 kr.

Nytt för i år är att även calvadosfatslagrad Nygårda (33cl) finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang tillsammans med rom- och ekfatslagrad must och kostar ca 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker. 0702 02 92 17 anna-stina.hallberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef. 0708 95 25 67 rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32:11 CESTPressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.