Nytt samarbete för smartare användande av elnätet

Vattenfall Eldistribution, E.ON Energidistribution och Svenska kraftnät startar samarbete i det gemensamma EU-projektet CoordiNet. Syftet är att finna lösningar på den effektbrist som finns på olika platser i det svenska elnätet.

Just nu växer efterfrågan på el fortare än vad elnätskapaciteten hinner byggas ut. Bakom denna förändring ligger nyindustrialisering, ett historiskt högt bostadsbyggande samt ökad elanvändning för en fossilfri transportsektor och industri. EU-projektet CoordiNet siktar på att använda dagens elnät smartare. Totalt omfattas tre länder och 23 aktörer med en budget på totalt 150 miljoner kronor.

Flexibilitet ett nyckelord

Redan i dag finns städer som passerat gränsen för att kunna ansluta nya industrier eller bostadsområden. Men att öka elnätets kapacitet tar tid -  en ny kraftledning kan exempelvis ta tio år eller mer att få tillstånd för att bygga. Detta kan bli ett hot mot Sveriges konkurrenskraft. Dessutom kräver omställningen till förnybar och väderberoende elproduktion en större flexibilitet. Ibland kommer det att produceras mycket el, när det blåser och solen skiner - ibland mindre när förutsättningarna är de motsatta.

- Alla har mycket att vinna på om hushåll och industrier kan använda el mer flexibelt. CoordiNet syftar till att göra en sådan flexibilitet möjlig utan att kompromissa med kundens komfort eller elnätskostnad. Projektet ska ge insikter i en rad tekniska frågeställningar och undersöka vilka incitament som krävs för att hushåll och industrier ska bidra med flexibilitet. Vi vill också ta reda på hur koordineringen mellan de olika aktörerna i elnäten behöver förbättras och digitaliseras, berättar Annika Viklund, VD för Vattenfall Eldistribution AB.

Startar med fyra områden i Sverige

Demonstrationsanläggningar med lokala marknadsplatser för effektivare användning av elnätet kommer att genomföras på fyra områden i Sverige: Uppland, Gotland, Skåne och Västernorrland/Jämtlands län. Förutsättningarna och problemen på dessa platser är helt olika.

- Det är kunder i dessa områden som kommer kunna delta i projektet. Det kan handla om en datahall eller snabbladdare som tidvis kan sänka sitt effektbehov. Det kan också handla om att låta värmepump och varmvattenberedare arbeta lite mer eller mindre under vissa kortare perioder, utan att påverka kundens komfort, kommenterar Johan Mörnstam, VD för E.ON Energidistribution AB.

- Det här är inte hela lösningen på att det saknas kapacitet i elnäten, men det har potential att bli en viktig dellösning för att få ett smartare elsystem, och där lösningen inte alltid behöver vara att bygga nya ledningar. Konceptet kan även vara ett sätt bidra till att minska den framtida utmaningen med den ökande risken för effektbrist, säger Ulla Sandborgh, generaldirektör för Svenska kraftnät.

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Björnér, Vattenfall Eldistribution AB, tel 073-054 82 29, e-post: mikael.bjorner@vattenfall.com

Maria Örtenholm, Svenska kraftnät, tel 010-475 80 10, e-post: press@svk.se

Johan Aspegren, E.ON Energidistribution AB, tel 070-655 58 75, e-post: johan.aspegren@eon.com

Projektet CoordiNet samlar flera viktiga aktörer

Projektet CoordiNet startar den 1 januari 2019 och pågår fram till år 2022.

Förutom Vattenfall Eldistribution, E.ON Energidistribution och Svenska kraftnät deltar följande företag och organisationer som svenska partners:

Energiforsk

Energiforsk är ett forsknings- och kunskapsföretag som driver och samordnar energiforskning genom samarbete och dialog, så att ny kunskap skapar värde för kunder och samhället i stort.

Expektra AB

Expektra AB är ett innovativt IT bolag som utvecklar lösningar för att optimera elsystemet med hjälp av hög grad av automation och artificiell intelligens.

Uppsala kommun

Uppsala är ett av de fyra demonstrationsområdena i Sverige. Kommunen utsågs nyligen till Klimatstad 2018 i Världsnaturfonden WWF:s stadsutmaning One Planet City Challenge.

Fler aktörer kommer att delta i projektet, bland annat lokalnäten Gotlands ElnätUpplands Energi och de företag och hushåll som deltar på marknadsplattformen.

19 september 2018

Ledning­sgruppen på Svenska kraftnät komplett med tre nya divisionschefer på plats12.10.2018 09:00Pressmeddelande