Håll Sverige RentHåll Sverige Rent

Nytt samarbete skapar försörjningsmöjligheter för utsatta – och rensar haven från plast

Den 1 juli 2020 startar projektet Waves of Change, ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och Hand in Hand som förenar fattigdomsbekämpning med miljövård. I Indien och Kenya kommer 4000 mikroföretag att startas inom återbruk och återvinning, samtidigt som 100 000 ton plast rensas från soptippar, stränder och kustområden.
Foto: Andreas Frössberg

Den globala Coronapandemin har ytterligare försämrat möjligheterna för människor som lever i fattigdom att hitta en hållbar försörjning. Med Waves of Change vill Hand in Hand och Håll Sverige Rent ge tusentals gröna entreprenörer i Indien och Kenya bättre möjligheter till inkomster, samtidigt som man minskar plastnedskräpningen i hav och på land. På så sätt går fattigdomsbekämpning och miljövård hand i hand. I projektet kombineras Håll Sverige Rents kunskap av cirkulär ekonomi med Hand in Hands erfarenhet av fattigdomsbekämpning genom entreprenörskap.

Fattigdomsbekämpning och frågan om nedskräpning av våra gemensamma hav är tydliga fokus i FN:s globala hållbarhetsmål.

- Waves of Change är ett fantastiskt projekt där vi konkret kommer kunna hindra plasten från att hamna i våra världshav, samtidigt ger vi utsatta människor i Indien och Kenya som drabbats hårt av Covid19 möjligheter till inkomst från insamling och återvinning av plast, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

- Bristen på jobb i Kenya och Indien var redan innan Coronakrisen ett gigantiskt problem och ett avgörande skäl varför fattigdomen biter sig fast. Pandemin har gjort situationen än mer akut. Inom projektet Waves of Change får utsatta människor träning i entreprenörskap och möjlighet skapa sig en stabil försörjning – och därmed en hållbar väg ut ur fattigdomsspiralen, säger Stina Götbrink, generalsekreterare på Hand in Hand Sweden.

Projektet Waves of Change genomförs med stöd Postkodlotteriets drömfond 2019 och tilldelades Hand in Hand och Håll Sverige Rent under den årliga Förmånstagarfesten som arrangeras av Svenska Postkodlotteriet i februari varje år.

Om Hand in Hand
Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom. Genom utbildning, träning i entreprenörskap och tillgång till mikrolån hjälper vi framförallt kvinnor och unga att starta små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten kan de långsiktigt förbättra situationen för sig själva och sina familjer. Hand in Hands unika arbetsmodell för hjälp till självhjälp har hittills bidragit till att över 2,9 miljoner företag och 4,5 miljoner jobb har skapats eller vidareutvecklats i verksamhetsländerna (Indien, Afghanistan, Kenya och Zimbabwe).

Om Håll Sverige Rent
Nedskräpningen är ett av vår tids största samhällsproblem. Skräpet skadar djur och natur, förstör haven, gör städer otrygga och kostar samhället mycket pengar – helt i onödan. Därför behöver vi stoppa nedskräpningen.  Vi samlar den senaste kunskapen om nedskräpning  och tar fram konkreta verktyg för privatpersoner och samhällsaktörer för att de ska kunna bidra till att minska nedskräpningen. Håll Sverige Rent vill att vi ska bli fler som inte skräpar ner. Nedskräpningen kan bara minska om vi gör det tillsammans.

Foto: Andreas Frössberg