Nytt sätt att öka säkerheten vid oskyddade plankorsningar
Den 19 maj demonstrerades en prototyp på den tekniska lösningen i Linköping – en app som företaget Digital Tvilling AB tagit fram. Med appen aktiverad i mobilen ska man som trafikant, till exempel gående, cyklister och bilister, bli uppmärksammad på ankommande tåg om man befinner sig i närheten av en oskyddad plankorsning.
Så här är den tekniska lösningen tänkt att fungera
Via till exempel en mobiltelefon eller bilnavigator görs trafikanten genom ett passivt textmeddelande uppmärksam på att en obevakad plankorsning närmar sig. Om ett tåg samtidigt är på väg varnar systemet aktivt i form av text och ljud, inklusive en kartbild med trafikantens position i förhållande till plankorsningen.
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
– Tekniken är beprövad, det nya är att den används för att varna vägtrafikanter för ankommande tåg vid oskyddade plankorsningar, förklarar Torbjörn Biding, utredare, Trafikverket. I praktiken fungerar det som geostaket och är baserat på GPS och skyddszoner. Systemet är helt fristående, det vill säga inte hopkopplat med järnvägens slutna system. Projektet är en tvåstegsraket, den tekniska funktionen är det första steget, det andra steget som vi upphandlat är en affärsmodell, ett upplägg som marknaden ska kunna använda för att driva det här vidare när projektet avslutas.
Appen är ett komplement - ersätter inte det systematiska säkerhetsarbetet
I Sverige finns cirka 6 500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3 500 oskyddade med eller utan kryssmärke. Varje år omkommer cirka 20 personer i plankorsningsolyckor. Problemet är störst inom tätort, för gående, och för fordon i oskyddade plankorsningar utanför tätort där plankorsningar saknar aktiva skyddsanordningar med bommar eller ljud- och ljussignaler.
Trafikverket arbetar systematiskt med att förbättra säkerheten vid järnvägskorsningar med förhöjd olycksrisk. Det innefattar både enskilda plankorsningar och hela järnvägsstråk. En utmaning är att det tar lång tid att bygga bort oskyddade plankorsningar och göra åtgärder, därför är fler lösningar välkomna. En digital lösning som den här appen och en affärsmodell kan bidra till en ökad säkerhet på ett nytt och snabbt sätt.
Fortsatt utveckling och samarbete mellan flera aktörer
Lena Erixon, ordförande Järnvägsbranschens samverkansforum. Foto: Elin Gårdestig.
– För att ta den digitala funktionen vidare behövs samarbeten och beslut bland annat inom branschen, konstaterar Lena Erixon, ordförande Järnvägsbranschens samverkansforum. Det ger Digital Tvilling AB nödvändiga förutsättningar att ta nästa steg. En förutsättning för att den digitala funktionen ska fungera fullt ut är att alla tåg är utrustade med GPS, och för att nå dit behöver många samarbeta och bidra på olika sätt.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Torbjörn Biding, projektsponsor, 010-123 59 95
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum