Nytt traineeprogram ska mildra kompetenskrisen inom IT

Kompetenskrisen inom IT är ett faktum. För att mildra krisen och kunna hitta rätt kompetens sjösätter IT- och kommunikationsföretaget Consid ett traineeprogram i Stockholm och Göteborg.

-Vi har insett att vi måste agera själva. Det som tidigare beskrevs som en brist är idag en fullskalig kris. Enligt beräkningar kommer IT-kompetenskrisen, om den inte skulle lösas, kosta 34 miljarder kronor årligen på nationell basis, säger Peter Hellgren vd på Consid.

Consids traineeprogram, Consid #nextlevel Academy, startar den 7 januari 2021 i Göteborg & Stockholm och pågår i 1,5 år under heltid. Totalt har 30 personer antagits och de får alla en heltidsanställning och marknadsmässig lön. Programmet är uppdelat i tre huvudblock. Alla kurser innefattar såväl teoretiska som praktiska moment och är skräddarsydda av erfarna experter och utbildare.

-Vi har gjort traineeprogrammet mycket brett, där den tekniska utbildningsdelarna varvas med ledarskap och affärsutveckling. Sedan blir varje utbildning individuell, utifrån traineens önskan och marknadens behov, säger Oscar Puente.

De antagna får också en mentor var som följer dem genom hela programmet.

-Ett starkt mentorskap är ett grundfundament för kompetensutveckling och nätverkande, säger Oscar Puente.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Ljungby, Sundsvall, Nyköping, Gävle, Värnamo, Kalmar, Borås, Karlstad och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se