Ohållbart för tryckerier att konkurrera med statliga Postnord
Grafiska företagen har tillsammans med 21 Grams och Citymail drivit projektet Arena för framtidens distribution. Anledningen till att man har gått samman är att alla har fått uppleva hur Postnord expanderar på marknader utanför sitt huvuduppdrag. Man anser att det behövs genomgripande reformer för att få en bra konkurrenssituation och undvika utslagning av privata aktörer på en rad marknader.
– Situationen börjar bli ohållbar för flera av företagen i den grafiska branschen. För oss är den principiella frågan om Postnords uppdrag viktigt, och här riktar vi oss till ägaren. Att Postnord, som är en dominerande aktör, har möjlighet att utnyttja sin position till att konkurrera med företag på alla möjliga kringliggande marknader lägger en våt filt över konkurrensen på marknaden, säger Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen.
Postnords dominans på brevmarknaden är näst intill total. Den ställningen utnyttjar Postnord på områden som ligger utanför sitt huvudsakliga uppdrag. Exempelvis ger man kunder som använder deras tryckeri en rabatt som inget annat tryckeri har möjlighet att få.
– Vi har ett antal medlemsföretag som är djupt bekymrade. De måste sänka sina produktionskostnader med uppemot 25 procent för att kunna konkurrera med Strålfors. Det är en omöjlighet.
I rapporten presenteras fem förslag för att skapa bättre förutsättningar för en sund och effektiv konkurrens över hela landet. Förslagen handlar om att begränsa Postnords uppdrag – avyttra verksamheten utanför den samhällsomfattande posttjänsten, anpassa utdelningsfrekvensen, upphandla den samhällsomfattande posttjänsten, skärpa statens ägarstyrning och förtydliga PTS konkurrensfrämjande uppdrag.
Seminariet avslutades med en utfrågning av riksdagsledamöterna Denis Begic (S), Jessika Roswall (M) och Mikael Larsson (C). De var slående överens om att Postnords dominanta ställning inte är bra. Postfrågan behöver utredas vidare menade alla tre, men de påpekade att det finns svåra hinder för att faktiskt ta tag i frågan.
Just förhållandet stad och land i kombination med den tekniska utvecklingen gör frågan svår. Man måste se till att postgången fungerar i hela landet och ingen vill vara politikern som försämrade posten. För det krävs ett stort politiskt mod, konstaterade Jessika Roswall.
– Det är sant. Men samtidigt har det krävts modiga grafiska företag som pekar på de stora problemen som kommer av Postnords agerande. Så nu är det dags för politikerna att vara modiga, säger Ravindra Parasnis.
Rapporten finns tillgänglig på www.framtidensdistribution.se, där seminariet också kan ses i efterhand.
Nyckelord
Kontakter
Ravindra ParasnisVD
Fotograf: Niklas Palmklint
Maria WikströmKommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
22-årig designstudent spränger yttrandefriheten – vinner pris12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Sprängkraft”, som visar pennor formerade till en dynamitladdning, vinner den 22-åriga designstudenten Isabella Wretman årets PrintPower Award. Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt.
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum