OS-kvalet i judo startar igen

Efter ett långt uppehåll till följd av coronapandemin startar världstouren i judo igen. Det bekräftade Internationella judoförbundet under tisdagen. Den första tävlingen, Grand Slam i Budapest, avgörs redan om två veckor den 23-25 oktober. En viktig tävling för svenskarna i kampen om de åtråvärda OS-platserna.

OS-femman från Rio, Marcus Nyman, kan behöva fler kvalpoäng för att nå sitt tredje olympiska spel. Foto: IJF.

-     Det ska bli otroligt kul att få ge oss ut i hetluften igen på de stora tävlingarna! Sedan pandemin stoppade alla tävlingar har vi enbart tränat, mestadels nationellt, men inför tävlingen i Budapest har vi varit på några internationella läger så formen hos de aktiva är god. Det ska bli intressant att se hur vi ligger till och hur vi ska jobba vidare på resan mot OS nästa år, säger landslagschef Robert Eriksson.

Kommande tävlingar kan bli avgörande

-     Det kommer att bli en utmaning för alla våra aktiva att tävla igen. I och med att det inte är någon mjukstart utan direkt en kamp om viktiga OS-kvalpoäng så kommer tävlingen att bli viktig ur flera perspektiv, säger Robert Eriksson.

I den första tävlingen, Grand Slam i Budapest, ställer Sverige upp med fyra judoka: Tommy Macias, Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby. Anna Bernholm fortsätter sin rehabilitering på hemmaplan efter skadan hon ådrog sig vid Grand Slam-tävlingen i Paris i februari. Hon beräknas vara tillbaka på tävlingsarenorna i slutet av året eller början på nästa år.

I dagsläget ligger alla fem i den svenska truppen på kvalplats till OS, men för några av svenskarna kan tävlingen i Budapest och de kommande kvaltävlingarna bli avgörande.

-     Tommy Macias ligger fortsatt på en bra position i OS-kvalet och för honom så är det viktigast att hitta tillbaka till tävlingsformen och det långsiktiga arbetet mot OS. För Robin Pacek och Marcus Nyman, som båda ligger på rätt sida i kvalet men ännu inte helt klara, kan ett bra resultat i Budapest förstärka deras chanser i det fortsatta kvalet. Joakim Dvärby, som för tillfället ligger utanför en direktplats men innehar en kvotplats, behöver varje poäng och placering han kan få för att hålla sig kvar i racet om en OS-plats, säger Robert Eriksson.

-     Kan vi fortsätta våra förberedelser fram till Budapest som planerat så finns det goda chanser för samtliga att göra bra ifrån sig och förhoppningsvis vara med och konkurrera om medaljerna, fortsätter Eriksson.

Så fortsätter OS-kvalet

Grand Slam i Budapest inleder kvalet 23-25 oktober. En månad senare väntar EM i Prag, 19-21 november. Därefter är ytterligare en OS-kvaltävling planerad, sannolikt i slutet på året, i Zagreb (datum ej satt än). Planeringen för 2021 pågår fortfarande.

Coronaanpassningar

På grund av den rådande pandemin har Internationella judoförbundet tagit fram en rad säkerhetsåtgärder som gäller under tävlingarna. Bland annat måste alla tävlande visa upp två negativa covid-19-test som gjorts före ankomst samt ta ytterligare ett test på plats. Tävlingarna kommer att genomföras utan publik och kommer att livesändas.

Budapest Grand Slam - svenskarnas tävlingstider

Lördag 24 oktober: Tommy Macias (-73 kg) och Robin Pacek (-81 kg).
Grundomgången startar kl. 10.30. Finalpasset (finaler + bronsmatcher) startar kl. 17.00.*

Söndag 25 oktober: Marcus Nyman (-90 kg) och Joakim Dvärby (-100 kg).
Grundomgången startar kl. 11.00. Finalpasset (finaler + bronsmatcher) startar kl. 17.00.*

*Tiderna är preliminära och kan komma att ändras.

Ny fond ska förebygga fallolyckor1.10.2020 15:15:54 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem och den olyckstyp som leder till flest dödsfall i hem- och fritidsmiljö. Trots det saknas en större ekonomisk satsning för att förebygga fallolyckor på nationell nivå. Svenska Judoförbundet har nu instiftat en fond, Insamlingsstiftelsen Fallfonden, som ska samla in medel för att ge stöd till insatser inom fallförebyggande träning samt till vetenskaplig forskning om fallförebyggande träning.

Påminnelse: Pressträff och fotografering inför kvalet till OS och Paralympics24.8.2020 06:40:00 CESTPressinbjudan

Torsdagen den 27 augusti är media varmt välkommen att besöka Framgångshallen, Bosön för intervjuer med judoka och coacher i svenska judolandslaget och parajudolandslaget inför det fortsatta OS- och paralympicskvalet. Dessutom finns det tid för fotografering under eftermiddagsträningen. Anmälningstiden är förlängd till i morgon tisdag 25 augusti. Anmälan via länk nedan.

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.