Över 2,1 miljoner besökare på SHL-matcherna

För första gången på åtta år hade en klubb över 10 000 åskådare i snitt på hemmaplan. Åtta lag ökade sitt publiksnitt och det totala antalet besökare är det högsta på fyra år och näst högsta på åtta.
Foto: Jonas Ljungdahl/Bildbyrån

Grundserien 2018/2019 är avslutad och SHL gör bokslut på ännu en publikmässigt fin säsong. Totalt besökte 2 121 197 personer arenorna runtom i landet under de 364 grundseriematcherna som spelades. Det är den högsta noteringen sedan säsongen 2015/2016.

Frölunda i historisk topp

Frölunda hade totalt 261 856 åskådare den här säsongen vilket gör att de toppar publiktotalen. Klubben har således uppvisat ett fint snitt under säsongen och under vår första mätning den 8 januari, när lagen hade spelat 15-16 hemmamatcher vardera, hade klubben 10075 åskådare i snitt. Där och då var frågan om de skulle bli första lag på åtta år att hålla ett snitt på över 10 000 åskådare per match på hemmaplan under en hel säsong. Svaret blev således ja. Frölundas snitt landar den här säsongen på 10071 åskådare per match. Frölunda är också det lag som överlag lockat flest åskådare: Totalt har man spelat inför 405 500 personer på 52 grundseriematcherna - ett snitt på 7798 personer per match.

Åtta av de 13 lag som spelade i SHL även i fjol höjde sitt publiksnitt jämfört med förra säsongen, och det kunde mycket väl ha blivit nio. Färjestads snitt landade på 7231 personer per match jämfört med förra säsongens 7233. Totalt spelade Karlstadlaget inför 188 000 personer i Löfbergs Arena. Hade den totalen landat på 188 071 hade klubben höjt snittet. Luleå ökade mest i faktiska personer per match (416), följt av Malmö (414), Frölunda (404), Linköping (391) och Rögle (355). Just Rögle är den klubb som för övrigt ökade sitt snitt i förhållande till totalkapacitet mest. Förra året hade Ängelholmsklubben ett publiksnitt på 80,56 procent av arenans kapacitet. I år är motsvarande siffra 87,59 procent - en ökning med hela 7,03 procentenheter.

Örebro bäst i förhållande till kapacitet

Tre klubbar hade förra säsongen en beläggningsgrad på över 90 procent av respektive arenas kapacitet: HV71, Örebro och Mora. Samtliga tre behåller det fina snittet även i år där Örebro är bäst med ett snitt på 94,15 procent (5178 åskådare) av Behrn Arenas kapacitet på 5500. HV71 skuggar med 93,57 procent (6550 åskådare av 7000) och därefter följer Mora med 90,44 procent (4070 åskådare av en kapacitet på 4500

Foto: Jonas Ljungdahl/Bildbyrån

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.