Plats för fler med större bussar i Skövde

För att möta den ökande efterfrågan på bussresor i Skövde rullar sedan början av oktober större bussar i stadstrafiken. Bussarna kör på linje 1 och kommer bidra till bekvämare resor för Skövdeborna framöver.

Större och bekvämare bussar  på linje 1. Foto: Thomas Harrysson
Större och bekvämare bussar på linje 1. Foto: Thomas Harrysson

Resandet med kollektivtrafiken i Skövdes stadstrafik har ökat med över 20 procent de senaste fyra åren. För att möta den ökande efterfrågan rullar nu fyra större och bekvämare bussar på linje 1.

Linje 1, som trafikerar Skultorp via Ryd och Resecentrum till Sjukhuset och omvänt, är idag den största linjen i Skövde med flest resenärer.

– Detta är en positiv nyhet både för våra resenärer och förare. Bussarna är både större och av nyare modell och kommer bidra till bekvämare resor för Skövdeborna, säger Attila Ungvari, affärschef buss stad på Västtrafik.

Bussarna av märket MAN är utrustade med fler sitt- och ståplatser än i de tidigare bussarna. De tidigare bussarna har 30 sittplatser, medan de nya har 43 sittplatser. Ett utökat antal platser ombord gör resan behagligare för dagens resenärer men gör det också möjligt för fler Skövdebor att välja att resa hållbart.

Samtliga bussar i Skövdes stadstrafik är utrustade med wifi och USB-uttag.

Större och bekvämare bussar  på linje 1. Foto: Thomas Harrysson
Större och bekvämare bussar på linje 1. Foto: Thomas Harrysson
Attila Ungvari, affärschef buss stad, Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.