Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.
Nu ska Barncancerfonden dela erfarenheter om sjukdomen via tolv podavsnitt. Foto: Magnus Sandberg.

-        För den som drabbats av barncancer finns ett stort behov av stöd, kunskap och gemenskap. Med hjälp av poddformatet vill vi möjliggöra för drabbade att få ta del av medmänskliga samtal om andras erfarenheter och på så sätt bidra till minskad ensamhet och ökad kunskap. Utöver att vara ett stöd när livet är svårt ser vi också att podden kommer bli ett viktigt verktyg i att skapa större förståelse för den verklighet en barncancerdrabbad familj lever i säger Thorbjörn Larsson, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Personer med egna erfarenheter ska berätta sina historier i podden, varvat med kunskap och erfarenheter från experter. Målet är att lyfta det som är svårt men viktigt för många att höra, och därmed ta ett helhetsgrepp på problematiken med ett omfattande stöd, som i dag brister i vården och i samhället i stort.

-        En cancerdiagnos för ett barn skapar oerhört mycket oro för föräldrar och närstående. Samlad kunskap som kan ge svar på många av frågorna är något som är både efterfrågat och viktigt. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi vara med och bidra till det, säger Svenska Postkodlotteriets Managing Director Eva Struving.

Projektet tilldelas 1,5 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Postkodlotteriet varje år.  Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.