Portvinslagrad julmust från Nygårda till årets julbord
Fredag den 1 november startar försäljningen av årets kronjuvel från Nygårda: julmust lagrad på portvinsfat i 75-centilitersflaska. Portvinsmusten säljs exklusivt på Systembolaget och i begränsad upplaga. Den får sällskap i hyllan av Nygårda julmust lagrad på bourbonfat som finns tillgänglig under samma period.
– Portvin har en tydlig karaktär i smak som gifter sig med mustens sötma. Årets lagrade must passar utmärkt till ostbrickan, särskilt lite smakrikare ostar då musten har en fin fruktsötma och kraftigare smak, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.
Goda drycker är av stor betydelse för julfirandet. Och svenskarna värnar om julmustens speciella karaktär samtidigt som de är öppna för nya smakupplevelser. Den limiterade musten från Nygårda lanserades för första gången år 2011 och har varit en säljsuccé varje år – från Vintage Oak, det vill säga lagrad på ekfat, via rom och cognac till calvados och bourbon.
– Intresset för alkoholfria drycker ökar ständigt. Den lagrade musten är ett ”julmåste” för den vuxna smaken och ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryck till julminglet och julbordet i jul, säger Anna-Stina Hallberg.
Samlingsutgåva en nyhet för i år
I år finns dessutom möjligheten att få en samlingsbox med fyra av de tidigare årgångarna direkt hem till din dörr. Två flaskor av respektive Ekfat, Calvadosfat, Romfat och Cognacsfat finns i utgåvan, sammanlagt 8 x 33 cl-flaskor. Alla mustar är lagrade i sex månader, vilket ger unika smaker och karaktärer för respektive must. Utgåvan är ett trevligt sätt att samlas runt bordet där hemma för att pröva vilken must som är din favorit. Samtliga sorter är alkoholfria. Mixboxen säljs exklusivt på mathem.se med start vecka 42. Rek. pris 99 kronor.
Nytt för i år är att även calvadosfatslagrad Nygårda julmust på 33cl-flaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang, precis som den rom- respektive ekfatslagrade musten. Priset i dagligvaruhandeln är cirka 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seAnna-Stina HallbergMarknadschef
Alkoholfritt och cider
Bilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum