Portvinslagrad julmust från Nygårda till årets julbord

2019 års upplaga av den fatlagrade julmusten från Nygårda släpps på Systembolaget 1 november.

Nygårda portvinslagrad resp. bourbonlagrad julmust finns på Systembolaget.

Fredag den 1 november startar försäljningen av årets kronjuvel från Nygårda: julmust lagrad på portvinsfat i 75-centilitersflaska. Portvinsmusten säljs exklusivt på Systembolaget och i begränsad upplaga. Den får sällskap i hyllan av Nygårda julmust lagrad på bourbonfat som finns tillgänglig under samma period.

– Portvin har en tydlig karaktär i smak som gifter sig med mustens sötma. Årets lagrade must passar utmärkt till ostbrickan, särskilt lite smakrikare ostar då musten har en fin fruktsötma och kraftigare smak, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.

Goda drycker är av stor betydelse för julfirandet. Och svenskarna värnar om julmustens speciella karaktär samtidigt som de är öppna för nya smakupplevelser. Den limiterade musten från Nygårda lanserades för första gången år 2011 och har varit en säljsuccé varje år – från Vintage Oak, det vill säga lagrad på ekfat, via rom och cognac till calvados och bourbon.

– Intresset för alkoholfria drycker ökar ständigt. Den lagrade musten är ett ”julmåste” för den vuxna smaken och ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryck till julminglet och julbordet i jul, säger Anna-Stina Hallberg.

Samlingsutgåva en nyhet för i år

I år finns dessutom möjligheten att få en samlingsbox med fyra av de tidigare årgångarna direkt hem till din dörr. Två flaskor av respektive Ekfat, Calvadosfat, Romfat och Cognacsfat finns i utgåvan, sammanlagt 8 x 33 cl-flaskor. Alla mustar är lagrade i sex månader, vilket ger unika smaker och karaktärer för respektive must. Utgåvan är ett trevligt sätt att samlas runt bordet där hemma för att pröva vilken must som är din favorit. Samtliga sorter är alkoholfria. Mixboxen säljs exklusivt på mathem.se med start vecka 42. Rek. pris 99 kronor.

Nytt för i år är att även calvadosfatslagrad Nygårda julmust på 33cl-flaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang, precis som den rom- respektive ekfatslagrade musten. Priset i dagligvaruhandeln är cirka 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.

Nygårda portvinslagrad resp. bourbonlagrad julmust finns på Systembolaget.
Utvald julmust  samlingsutgåva med 8x33 cl-flaskor.
Utvald julmust samlingsutgåva med 8x33 cl-flaskor.
Utvald julmust  samlingsutgåva med 8x33 cl-flaskor.
Utvald julmust samlingsutgåva med 8x33 cl-flaskor.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.