Postkodlotteriets dubbla finalister

Postkodlotteriet har finalister i två av tre möjliga kategorier när Swedish Gambling Award ska kora vinnare för en mer hållbar spelbransch. Bidragen rör kundnöjdhet samt hållbarhet.

Postkodlotteriets kampanj ”Tack Sverige” publicerades som annonser 57 dagar i följd i DN förra sommaren med syftet att lyfta fram de ideella organisationer som får dela på lotteriets överskott. Den kampanjen följdes upp i slutet av året i digitala medier samt TV för att nå ut till svensken i allmänhet, med budskapet att lottköparnas pengar gör skillnad.

Ett inslag från när en representant från Autism och -aspergerförbundet engagerat, och med hjälp av en dikt, berättade om hur det är att leva med diagnosen, fick exempelvis den otroliga spridningen på Facebook på över 3 miljoner och flera tusen uppskattande kommentarer.

Budskapet ”Med en lott bidrar du till en bättre värld” lyckades förflytta medvetandet hos den breda massan och har starkt bidragit till att nyansera bilden av branschen.

”Tack Sverige” är finalist i kategorin kundnöjdhet.

I kategorin hållbarhet har Postkodlotteriets ”Omtanke för miljoner” gått till final. Initiativet handlar om att lotteriets vinnarambassadör personligen ringer kunder som vunnit en miljon eller mer och berättar om det stöd lotteriet erbjuder, eftersom en sådan vinst kan vara en omtumlande händelse för vinnaren. Från att förr enbart ha skickat sådan information brevledes ökade samtalen från vinnarambassadören kontakten med 60 procent hos det företag som erbjuder vinnare gratis juridiskt-, ekonomiskt eller psykologstöd.

”Omtanke för miljoner” är nominerad i kategorin hållbarhet.

Swedish Gambling Award arrangeras av Spelbranschens Riksorganisation, SPER, och syftar till att lyfta fram en mer hållbar och sund spelmarknad. 40 bidrag har anmälts till tävlingen och elva har gått till final.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.

Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.