Premiär för Lidl på Råå

Lidl Sverige fortsätter att växa och genomförde under torsdagen årets femte butiksöppning, denna gång i handelscentrumet Råå, destinationen för dagligvaruhandel i södra Helsingborg. Butiken är Lidls 184:e i Sverige och ett viktigt steg att nå målet med 200 butiker 2020.

Butikschef Martin Svärd klippte bandet

Lidl expanderar i hög takt med målet att ha 200 butiker år 2020. Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. Förutom torsdagens öppning på Råå, öppnade butiker i Caroli i Malmö i februari, den 21 mars i Solna Centrum och den 28:e mars i Vårby och Strängnäs. Under våren öppnar även butiker i Kungsbacka, Huskvarna och Kista.

- Helsingborg är en viktig stad för Lidl och det känns fantastiskt att äntligen öppna vår tredje butik på Råå, en viktig knytpunkt för många i Helsingborg, säger Sebastiano Sacilotto, Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på 1 100 kvadratmeter stor och lokalen har anpassats efter Lidls nya butikskoncept. Kunderna möts av en ljus och luftig butik med en stor bake-off med nybakat bröd och ett fräscht frukt- och grönt-torg. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Detta innebär att varor till livsmedelsbutiken endast behöver en leverans per dag, något som medför mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor transporteras i samma bil. 100 procent av livsmedelskedjans transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.

Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent. Under 2019 är Lidl först i Sverige med att ställa om till 100 procent Fairtrade-märkta bananer i samtliga butiker.

Butikschef Martin Svärd klippte bandet
Butik nummer 184 på Råå, Helsingborg
Färsk frukt och grönt sju dagar i veckan
Hållbart, ljust och fräscht i Lidls butiker
Sebastiano Sacilotto, Försäljningsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.