Premiär för Mälartåg på linjen Linköping – Katrineholm – Eskilstuna – Västerås – Sala

I dag den 16 november gör det nya dubbeldäckartåget Mälartåg premiär på linjen Linköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala. Det innebär att stora moderna regionaltåg nu rullar på de fyra Mälartågslinjerna - med fler sittplatser som bidrar till att de som måste resa för jobb och studier får en säkrare och tryggare resa.

De nya Mälartågen rullar nu på fyra linjer i Mälardalen. Tåget är specialanpassat för regionaltågstrafik med totalt 357 sittplatser. Foto: Matthias Pfeil

– På mindre än ett år har 31 nya Mälartåg satts i trafik i Mälardalen, och fler är på väg. Tågen är en viktig framtidssatsning som rustar för ett starkare arbetspendlande i hela Mälardalen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Linköping – Norrköping – Katrineholm – Flen – Hälleforsnäs – Eskilstuna – Kvicksund – Kolbäck – Västerås-Ransta – Sala blir den fjärde linjen i Mälardalen som trafikeras med Mälartåg.Trots rådande läge till följd av corona är det många som behöver resa till jobb och studier. Det nya toppmoderna fordonet ger en enklare och bekvämare resa. Det är specialanpassat för regionaltågstrafik med hög komfort och goda möjligheter att arbeta ombord. Fordonet har tre gånger så många sittplatser, 357, jämfört som tåget som det ersätter. Även nya avgångar från mitten på december kommer att innebära fler sittplatser i rusningstid och att resenärerna kan få mer utrymme i tågen.

Totalt kommer fyra Mälartåg att trafikera linjen genom Östergötland, Sörmland och Västmanland. Efter premiären med det första tåget den 16 november sätts det andra i trafik i mitten på december och ytterligare två tillkommer under nästa år. Trafiken på linjen kompletteras med sex befintliga regionaltåg som rustas upp och moderniseras under 2021.

– Det är glädjande att moderna Mälartåg nu rullar på fyra linjer i Mälardalen. I rådande läge ska vi bara resa när vi måste, men de här tågen är en viktig satsning in i framtiden. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

Totalt 33 Mälartåg planeras att sättas i trafik inom ett halvår. Ytterligare tolv Mälartåg är beställda och ska enligt plan sättas i trafik med början hösten 2021.

Fakta om Mälartåg

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg finns klimatanläggning och resenären kan också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Mälartåg trafikerar dessa fyra linjer (se bifogad linjekarta):

Örebro – Arboga – Kungsör – Eskilstuna – Strängnäs – Läggesta – Nykvarn – Södertälje– Flemingsberg – Stockholm (– Uppsala)

Hallsberg – Vingåker – Katrineholm – Flen – Gnesta – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm

Norrköping – Kolmårde – Nyköping – Vagnhärad – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm

Linköping – Norrköping – Katrineholm – Flen – Hälleforsnäs – Eskilstuna – Kvicksund – Kolbäck – Västerås – Ransta – Sala

SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar även för Mälartåg Kundservice. Man kan resa med periodbiljetten Movingo eller samma biljetter som gäller på SJ Regional, dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Östgötatrafikens länskort gäller dock inte på Mälartåg i dagsläget. Man kan köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se. Den och övriga biljetter köps även i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Länskorten köps till exempel hos Sörmlandstrafiken och VL

Sök resan och tidtabeller på sj.se eller se tidtabeller på malartag.se

Katarina Myrberg
pressansvarig kommunikatör
katarina.myrberg@malardalstrafik.se

Emil Johansson
pressekreterare till Kristoffer Tamsons
emil.e.johansson@sll.se

Mälartåg trafikerar fyra regionaltågslinjer i Mälardalen.
Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalstrafik MÄLAB AB och trafikregionråd i Region Stockholm.

Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari10.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande