Premiär för unik skandinavisk cup i e-cycling

Scandinavian Cup 2021 närmar sig och den bästa e-cykelnationen av Sverige, Norge och Danmark ska krönas i en fartfylld cup uppdelad på fyra tävlingsomgångar.
Scandinavian Cup körs följande datum: 24 februari, 3 mars, 10 mars och 17 mars.

Scandinavian Cup på Zwift är resultatet av ett tätt samarbete mellan de tre ländernas cykelförbund. Cykelförbunden räknar med en högintensiv cup när Skandinaviens zwiftare tar sig an utmaningen att bli den bästa cykelnationen i Skandinavien.

Scandinavian Cup körs på den virtuella plattformen Zwift med start den 24 februari. De fyra cup-omgångarna sker i form av stängda lopp på Zwift och länkar till deltagande kommer att distribueras via de enskilda ländernas socialamedieplattformar.

Ordföranden för Svenska Cykelförbundets grengrupp e-cycling, Conny Björnehall, säger att han ser fram emot ”landskampen” och att det alltid något extra att få tävla mot våra grannar.

- När vi inte kan cykla med och mot varandra på vägarna såg vi i de skandinaviska cykelförbunden den fortsatt växande potentialen på de virtuella plattformarna. Därför kom vi snabbt överens om att det var dags att utöka det ytterligare. Zwift-plattformen var en del av idén och i Sverige har vi länge varit framstående inom grenen och ser fram emot att få visa vad vi kan, säger Conny Björnehall.

De fyra tävlingarna körs som en cup, där man räknar de tre bästa loppen i den totala sammanställningen. A- och B-klasserna kör vanligtvis 40-50 km medan C- och D-klasserna kör något kortare sträckor.

- Vi är först i världen att samarbeta mellan de olika förbunden och vi har gjort detta för att kunna erbjuda ännu mer spännande lopp till våra cyklister, säger Conny. Det kommer att bli fantastiskt spännande och vi hoppas på många deltagare och spännande lopp ute på banorna.

Scandinavian Cup 2021

- Arrangör är Svenska cykelförbundet, Danska cykelförbundet och Norska cykelförbundet.

- Cup-serien kommer att köras på onsdag kvällar och loppet kommer att ha separata herr- och damklasser, var och en uppdelad i A-, B-, C- och D-kategorier.

- A-klassen för både män och kvinnor går under strängare regler.

- Kvinnorna kör första start kl 19:30. Männen kör första start kl 19:45.

- Fyra lopp kommer att köras på följande datum: 24 februari, 3 mars, 10 mars och 17 mars.

- Tävlingarna kommenteras och sänds live på Swecycling Facebook och Youtube kanal.

Conny Björnehall
Ordförande/Chairmen E-Cycling
Svenska Cykelförbundet/Swedish Cycling Federation
conny.bjornehall@scf.se

Scandinavian Cup körs följande datum: 24 februari, 3 mars, 10 mars och 17 mars.