Nordberg Movement AB

Premiär för Viktor Fröjds Sinnes på Falkhallen, Rum för Dans

Koreografen och dansaren Viktor Fröjd bjuder in till Sinnes, en blandning av en talkshow, ett möte och en dansföreställning. Premiär på Falkhallen, Rum för Dans, den 6 maj.

Foto: Sindre Vik

Inför Sinnes har koreografen Viktor Fröjd rest runt i Sverige och Norge för att träffa dansare i deras hemstäder. Han var nyfiken på deras hemligheter, varför de är så bra på att dansa och vad de har för relation till sin dans. Genom intervjuer, danser och filosoferande ihop blir dessa möten till grunden för föreställningen Sinnes. 3 dagar innan premiären träffas alla dansare tillsammans för första gången och Sinnes skapas utifrån dessa möten.

I Sinnes får du följa med på en resa när sex danskonstnärer upptäcker varandras världar tillsammans – genom rörelse och samtal. En intim upplevelse som väcker det råa, det nödvändig och det ärliga. Vi får kika in bakom kulisserna, in i dansarnas universum.

Det är en köttkrok i bröstkorgen som får mig att komma upp. Energin går alltid ut genom den tredje tån. Jag får en kraftig fysisk reaktion när något är fel. - Maria Naidu, dansare.

Med sinne för dansens kraft utforskar vi vägen tillbaka till ett ärligt lyssnande och kännande. Det handlar om att ta våra sinnen på allvar.

Med Sinnes fortsätter Fröjd att utforska tematiken från föreställningen Festen. Det mänskliga, sociala och dansandet som känns. Med en stark tro på den sociala kraften är just mötet, inte bara dansare emellan utan också med publiken det som skapar den verkliga meningsfulla upplevelsen.

Koreografi och idé: Viktor Fröjd
Dansare: Maria Naidu, Alexander Dam, Johanna Fröjd, Jens Jeffery Trinidad, Jenny Larsson
Ljusdesign och rum: Anton Andersson
Dramaturg: Bodil Persson

Speldatum

Falkhallen, Falkenberg, 6 maj
Dansstationen, Malmö, 21 och 22 november
Magasinet, Falun, 24 och 25 november

Produktion: Kulturföreningen IVER och Nordberg Movement
Samproducent: Rum För Dans och NorrlandsOperan

Med stöd av: Kulturrådet och Malmö Stad

Foto: Helene Pataki
Foto: Jonathan Mathew
Foto: Helene Pataki

Följ Nordberg Movement AB

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus4.12.2023 11:31:58 CET | Pressmeddelande

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.