Prisregn över Lidl i Chark-SM

Chark-SM är charkbranschens största evenemang och Sveriges främsta kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. När årets upplaga av tävlingen nyligen avgjordes för tionde gången kammade Lidl hem tre guld, två silver och två brons.

Chark-SM GULD

Lidls egna varumärke Enebacken prisades med tre guld, två silver och ett brons under Chark-SM i Göteborg. Pristagarna blev Enebackens falukorv, wienerkorv, kalvsylta, ekologisk wienerkorv, isterband, delikatessprinskorv och ekologisk chorizo. De ekologiska prisbelönta produkterna är en del av den nya serien Enebacken EKO som lanserades i våras, innehållande endast KRAV-märkt råvara, EU-ekologiskt certifierade och märkta ”Kött från Sverige”.

- Vi är otroligt stolta över de här medaljerna eftersom vi jobbar hårt med att utveckla och förfina vårt charksortiment, säger Patrick Källbom, ansvarig inköpare för Kött & Chark Lidl Sverige. Vi vet att våra charkprodukter är några av de produkter våra kunder uppskattar mest hos oss och att nu få detta erkännande även från branschen är stort för oss.

Alla produkter under varumärket Enebacken har genomgått noggranna kvalitetstester och provsmakningar. Förutom Chark-SM har flera Enebacken-produkter har också topptestats i oberoende tester.

I varje klass utses en produkt till svensk mästare och flera produkter kan vinna guld, silver och brons.

Lidls medaljörer i Chark-SM

Enebacken Isterband
Enebacken Prinskorv Delikatess
Enebacken Wienerkorv Delikatess

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.