Prisregn över Lidl i Chark-SM

Chark-SM är charkbranschens största evenemang och Sveriges främsta kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. När årets upplaga av tävlingen nyligen avgjordes för tionde gången kammade Lidl hem tre guld, två silver och två brons.

Chark-SM GULD

Lidls egna varumärke Enebacken prisades med tre guld, två silver och ett brons under Chark-SM i Göteborg. Pristagarna blev Enebackens falukorv, wienerkorv, kalvsylta, ekologisk wienerkorv, isterband, delikatessprinskorv och ekologisk chorizo. De ekologiska prisbelönta produkterna är en del av den nya serien Enebacken EKO som lanserades i våras, innehållande endast KRAV-märkt råvara, EU-ekologiskt certifierade och märkta ”Kött från Sverige”.

- Vi är otroligt stolta över de här medaljerna eftersom vi jobbar hårt med att utveckla och förfina vårt charksortiment, säger Patrick Källbom, ansvarig inköpare för Kött & Chark Lidl Sverige. Vi vet att våra charkprodukter är några av de produkter våra kunder uppskattar mest hos oss och att nu få detta erkännande även från branschen är stort för oss.

Alla produkter under varumärket Enebacken har genomgått noggranna kvalitetstester och provsmakningar. Förutom Chark-SM har flera Enebacken-produkter har också topptestats i oberoende tester.

I varje klass utses en produkt till svensk mästare och flera produkter kan vinna guld, silver och brons.

Lidls medaljörer i Chark-SM

Enebacken Isterband
Enebacken Prinskorv Delikatess
Enebacken Wienerkorv Delikatess

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.