Prisregn över Lidl i Chark-SM
Chark-SM är charkbranschens största evenemang och Sveriges främsta kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. När årets upplaga av tävlingen nyligen avgjordes för tionde gången kammade Lidl hem tre guld, två silver och två brons.

Lidls egna varumärke Enebacken prisades med tre guld, två silver och ett brons under Chark-SM i Göteborg. Pristagarna blev Enebackens falukorv, wienerkorv, kalvsylta, ekologisk wienerkorv, isterband, delikatessprinskorv och ekologisk chorizo. De ekologiska prisbelönta produkterna är en del av den nya serien Enebacken EKO som lanserades i våras, innehållande endast KRAV-märkt råvara, EU-ekologiskt certifierade och märkta ”Kött från Sverige”.
- Vi är otroligt stolta över de här medaljerna eftersom vi jobbar hårt med att utveckla och förfina vårt charksortiment, säger Patrick Källbom, ansvarig inköpare för Kött & Chark Lidl Sverige. Vi vet att våra charkprodukter är några av de produkter våra kunder uppskattar mest hos oss och att nu få detta erkännande även från branschen är stort för oss.
Alla produkter under varumärket Enebacken har genomgått noggranna kvalitetstester och provsmakningar. Förutom Chark-SM har flera Enebacken-produkter har också topptestats i oberoende tester.
I varje klass utses en produkt till svensk mästare och flera produkter kan vinna guld, silver och brons.
Lidls medaljörer i Chark-SM
Guld
• Enebacken Delikatess Falukorv
• Enebacken Delikatess Wienerkorv
• Enebacken Kalvsylta
Silver
• Enebacken Wienerkorv ekologisk KRAV-råvara
• Enebacken Isterband
Brons
• Enebacken Chorizo ekologisk KRAV-råvara
• Enebacken Delikatess prinskorv
Se samtliga vinnare här.
Nyckelord
Kontakter
Petra WhiteheadPress- och PR-ansvarig
Tel:076-6405470press@lidl.seBilder











Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Rekordår för Lidl: Lidl Sverige växer mer än 7 gånger snabbare än branschen17.8.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under förra verksamhetsåret växte Lidl Sverige mer än sju gånger snabbare än övriga branschen, det står nu klart när företaget presenterar sitt bokslut för mars 2021 - februari 2022. Lidl växte med 7,1 % (12,8 % 2020/21) medan branschen som helhet växte med 0,9 % (7,1 %). Lidl Sverige fortsätter att ta marknadsandelar från de tre dominerande högpriskedjorna. Nettoomsättningen ökade till 14 186 MSEK, en ökning med 937 MSEK jämfört med föregående verksamhetsår.
Lidl Sverige återkallar Blandfärs KRAV, Svea Lantkött15.8.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Blandfärs KRAV av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinanalyser har det visat sig att en begränsad batch av blandfärsen kan innehålla Salmonella.
Topptestad: Lidls burgare ”saftig och köttsmakande”5.8.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
”Saftig och köttsmakande burgare med lagom sting av svartpeppar”. Bland annat så beskrevs Lidls burgare från Svea Lantkött när Aftonbladet nyligen genomförde ett blindtest av färska hamburgare. I testet deltog nio burgare och Lidls egna kom på en delad andraplats.
Bullkalas när Lidl firar miljonsuccé5.8.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen av Lidl Plus under hösten 2020 har kundklubben överträffat många av de satta målen. I juli stod det klart att Lidl Plus nått en miljon användare - tidigare än beräknat. För att fira succén bjuder Lidl Sverige samtliga medlemmar på kanelbullar.
Tidigare än väntat: Lidl Plus slår rekord med en miljon användare7.7.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige har under senaste åren vuxit snabbare än konkurrenterna. Ett tydligt bevis är framgången för Lidl Plus. Under oktober 2020 lanserade Lidl sin kundklubb i Sverige och har nu, efter knappt två år, passerat en miljon användare. Det innebär att nästan var tionde svensk har laddat ner appen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum