Privata stiftelser donerar över 100 miljoner kronor till Röda Korset

Familjen Schörlings Stiftelse och Erling-Perssons Stiftelse skänker 50 respektive 75 miljoner kronor till Röda Korsets arbete för att hjälpa alla som drabbats av konflikten i Ukraina. Pengarna kommer bland annat att gå till akutvård och medicin, mat och vatten samt skydd för människor på flykt.

Människor som flytt från Ukraina har fått skydd i tillfälliga lokaler i Lublin i sydöstra Polen. Polska Röda Korset har delat ut sängar, filtar, mat och vatten. Tio dagar efter att striderna i Ukraina eskalerade har ungefär 300 personer, främst kvinnor och barn, kunat söka skydd här.

Röda Korset kämpar för att hjälpa människor som på olika sätt drabbats av konflikten. I och runt Ukraina hjälper Röda Korset med mat, vatten och sanitet, sjukvård, tak över huvudet och familjeåterförening.

– Kriget i Ukraina slår ofattbart hårt mot befolkningen och Röda Korset gör allt vi kan för att hjälpa. Att rädda liv har högsta prioritet. Sjukhusen lider brist på både el, vatten och mediciner. Vi har levererat tonvis med humanitärt stöd i form av mat, filtar, hygienartiklar och medicin, tält, men behoven är fortsatt enorma, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare på Svenska Röda Korset.

För att stötta Röda Korsets insatser har familjen Schörlings Stiftelse och familjen Erling-Perssons Stiftelse beslutat att göra varsin donation på sammanlagt 125 miljoner kronor.

– Liksom resten av världen frågar vi oss hur vi kan hjälpa till att göra skillnad för de drabbade – både de som är på flykt och de som måste stanna kvar. Vår familj har därför bestämt sig för att donera 50 miljoner kronor till Röda Korsets arbete med Ukrainakrisen genom vår stiftelse. Vi är glada att kunna stödja Röda Korsets viktiga arbete och förhoppningsvis göra någon skillnad för de som har det allra svårast just nu, säger Sofia Schörling Högberg och Märta Schörling Andreen.

En stor del av stödet från Erling-Perssons Stiftelse kommer att gå till medicinska och hälsoinsatser i Ukraina men även till närliggande länder. Insatser för att hjälpa flyktingar i Sverige kommer också att ingå i stödet.

– Det känns oerhört angeläget att bidra med stöd till Röda Korset för att möta de behov som kriget i Ukraina ger upphov till, säger Stefan Persson ordförande i Erling-Perssons Stiftelse.

Hittills har Internationella rödakorskommittén bland annat kunnat leverera medicinsk utrustning till flera sjukhus i Kiev, ett akutsjukhus i Mariupol, 2,5 ton insulin i Odessa och hundratusentals mat- och hygienpaket till människor på flykt i Ukraina och angränsande grannländer. Nationella rödakorsföreningar i omgivande länder har också skalat upp sina insatser vid gränsen för att ta emot flyktingar och erbjuda skydd och transport.

– Genom de här extraordinära bidragen från familjen Schörling och familjen Persson kan vi öka omfattningen av leveranser med nödhjälp och stöd av erfarna delegater från Sverige för att hjälpa till med bland annat akutsjukvård. Det stödet kommer vara helt avgörande för väldigt många människor under lång tid framöver, säger Martin Ärnlöv.

Internationella rödakorskommittén har en samordnande roll i landet, och arbetar med Ukrainska Röda Korset, FN och myndigheter för att erbjuda stöd till civilbefolkningen. Genom Genèvekonventionerna fastställs Röda Korsets unika mandat att som neutral och opartisk humanitär organisation tillåtas tillträde till de mest utsatta på bägge sidor av konflikten.

Utdelning av mat, vatten och förnödenheter till människor som sökt skydd på en tunnelbanestation i Kiev.

Nomineringarna till Röda Korsets journalistpris 2022 är klara20.4.2022 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har tio bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2022.

Röda Korset skickar handbok i internationell humanitär rätt till alla riksdagsledamöter9.3.2022 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Med anledning av konflikten i Ukraina skickar Röda Korset ut publikationen "Information om den humanitära rätten", som givits ut i samarbete med Totalförsvarets folkrättsråd. Utskicket går till samtliga av Sveriges 349 riksdagsledamöter. Den internationella humanitära rätten – krigets lagar – syftar till att förhindra och lindra mänskligt lidande i väpnade konflikter. Budskapet är tydligt: även krig har regler.