Publiksuccé på Vegovision i helgen – intresset för veganskt är rekordstort

Över 5 000 personer besökte Djurens Rätts mässa Vegovision i helgen och kön utanför Münchenbryggeriet ringlade sig lång redan innan öppning. Vegovision har sedan starten 2008 varit en plattform för djurvänliga och veganska trender, årets sista mässa i Stockholm blev en riktig publiksuccé. Tidigare i år har mässan anordnats i Umeå och Göteborg.

Djurens Rätt anordnade Sveriges första djurvänliga modevisning på Vegovision i Stockholm

– Vi är supernöjda med vårt jubileumsår, med mer än 5 000 besökare i Stockholm så betyder det att långt över 10 000 personer har besökt någon av mässorna i år. Intresset för vego, inte bara håller i sig utan växer för varje år som går, säger Sofia Säljö, Projektledare för Vegovision.

Inne på mässan bjöds besökarna på det allra senaste inom vego. Med ca 50 utställare, intervjuer på scen, föreläsningar och expertpaneler bjöds det på något för alla. Det var även premiär för en helt vegansk och djurvänlig modevisning.

– Vi har handplockat märken som Save The Duck, Votch, Dedicated och återförsäljare som Thrive och GreenLaces med flera för att visa att mode kan både vara snyggt, hållbart och djurvänligt, säger Francecsa Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Vegovision anordnades för första gången 2008 och har växt för varje år som gått. Vegovision Stockholm är ansluten till märkningen Miljömärkt Event, en diplomering från Håll Sverige rent.

Sofia Säljö
Projektledare
sofia.saljo@djurensratt.se

Corkei på Vegovision
Magnum delade ut 5000 veganska glassar på Vegovision i Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.