Pysslingen förskolor i forskningssamarbete om hållbarhet

Pysslingen Förskolor inleder ett samarbete om hållbarhet med forskningsinstitutet Ifous. Startskottet är i dag, den 3 juni – på Pysslingen Förskolors egen hållbarhetsdag.

Hållbarhet är ett av de övergripande målen för Pysslingen Förskolor. Att säkra barnens trygga start i livet, hushålla med resurser och värna miljön är stommen i det arbetet.

– Genom forskningssamarbetet med Ifous hoppas vi få konkreta exempel på vad som faktiskt ger effekt och hur vi kan jobba mer medvetet framöver, säger Pysslingen Förskolors kvalitetschef Sara Lindberg.

Ifous-samarbetet pågår under tre år och arton förskolor kommer att delta, men resultatet kommer att spridas och användas i alla Pysslingens förskolor.

– Vi vill veta hur vi kan arbeta för att innehållet i förskolan ska bidra till en hållbar framtid. Det handlar lika mycket om ledningens arbete som arbetet med barnen, säger Sara Lindberg.

Sara Lindberg, kvalitetschef
sara.lindberg@academedia.se

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 108 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande. Läs mer på hemsidan.