Rapport: Här är frågorna som arbetsgivarna bör ha svar på kring hemarbete

I rapporten "12 punkter om distansarbete efter Covid-19" listar Ratio-forskare punkter som arbetsgivare behöver tänka på när de planerar för hybrid- eller distanslösningar.

Lotta Stern är professor i sociologi och vd Ratio. Hon har studerat förutsättningar för distansarbete.

Distansarbete ger katastrofresultat, hävdade ett konsultbolag och väckte liv i en nygammal debatt. Men stämmer det för alla?

Förutsättningar och aspekterna som behöver beaktas är många. I en rapport från forskningsinstitutet Ratio, har Susanna Allstrin, Jonas Grafström, Lotta Stern och Linda Weidenstedt redogjort för forskningsläget kring hem- och distansarbete, med en förhoppning att härigenom kunna ge beslutsstöd. Rapporten diskuterar flera relevanta aspekter och presenterar konkret 12 punkter som är av vikt för den som leder och fördelar arbetet, samt dess stödfunktioner, på ett företag.

Läs rapporten "12 punkter om distansarbete efter Covid-19" här.

De 12 punkter som arbetsgivare behöver tänka på i frågor om distansarbete är följande:

1. Vilket syfte ska kontoret ha framöver: arbetsplats, mötesplats, eller både och?
  2. Kan den nuvarande kontorsytan fylla rätt funktion för dess framtida syfte?
  3. Har företaget råd att låta bli att erbjuda distans- och/ eller hybridarbete, inte minst med tanke på den stora kompetensbristen i många branscher?
  4. Hur stor är risken för cyberattacker vid distans- och/ eller hybridarbete och hur kan företaget förebygga och minska risken?
  5. Hur ska det formella och informella distans- och/eller hybridarbetet utövas: Vilka digitala verktyg kan tillgängliggöras för att möjliggöra kompetensöverföring, samarbete och social interaktion?
  6. Finns rätt chefer på plats för att leda distans- och/eller hybridarbete?
  7. Hur stor är risken för en vi-och-dem splittring mellan kontors- och distansarbetande och hur kan den förebyggas och minskas genom tydliga mål och mått på måluppfyllelse?
  8. Hur ska ansvarsfördelningen av arbetsmiljöarbetet se ut och är den tydlig för anställda och chefer?
  9. Hur kan företaget bidra till rätt utrustning till distans och/eller hybridarbetande medarbetare?
  10. Kan co-working platser vara ett rimligt och passande erbjudande i stället för hemmakontoret?
  11. I vilken utsträckning kan distans- och/eller hybridarbete öka medarbetarnas work-life-balance och därmed medarbetarnas generella välmående?
  12. Kan distans- och/eller hybridarbete leda till olika effekter för manliga och kvinnliga medarbetare och hur påverkar det långsiktig jämlikhet?

Lotta SternVd & professor

Lotta Stern är vd på Ratio. Hon är professor i sociologi vid Stockholms universitet och arbetsmarknadsforskare.

Tel:0761855817lotta.stern@ratio.se

Sveavägen 59 4trp, Box 3203

Ratio är ett fristående forskningsinstitut som forskar om hur företagandet villkor kan utvecklas och förbättras. Institutet är tvärvetenskapligt och samlar forskare från alltifrån nationalekonomin och företagsekonomin till sociologin och statsvetenskapen. Forskning om arbetsmarknad och lönebildning är särskilt prioriterad.